Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 42


Semasa menyampaikan taskirah pendek selepas solat Subuh semalam, Imam bercerita tentang orang buta dengan gajah. Ia serta merta mengingat aku buku bacaan aku semasa di Darjah 2 iaitu buku bertulisan rumi SULOH BACHAAN ( ejaan sekarang SULUH BACAAN ) .

Aku masih teringat bagaimana aku mendesak supaya ibu membelikan aku buku itu di Kedai Buku RS Adam di Pekan Parit. Maaf sekiranya aku tersilap tentang nama buku itu kerana sudah lama sangat masa berlalu dan carian ysng aku buat melalui google tidak menemukannya. Tak apalah. Yang penting ialah cerita di dalam buku itu salah satunya ialah 6 Orang Buta Dengan Gajah selari dengan yang Imam kami sentuh pagi itu.

Mungkin pembaca pernah tahu atau pernah dengar cerita ini dalam versi yang lain samada melalui pembacaan atau diceritakan orang dalam sesi ceramah.

Ada 6 orang buta ingin nak tahu rupa seekor gajah lalu ke enam - enam mereka meraba seekor gajah. Yang pastinya gajah jinaklah. Bukan gajah liar.

Orang yang pertama memegang belalai gajah itu lalu berkata " Oh gajah itu macam ular.".Orang yang kedua pulak pegang gading gajah lalu berkata " Gajah itu macam tombak . " Orang ketiga pula pegang telinga gajah lalu berkata pula " Gajah itu macam kipas lah". Orang keempat pula pegang kaki gajah lalu katanya " Gajah itu macam batang pokok." Orang kelima pula pegang badan gajah lalu berkata "Gajah itu macam dinding." Orang yang terakhir pula pegsng ekor gajah lalu katanya " Kau semua salah, gajah itu macam tali".

Itu sahaja cerita di dalam buku itu dan tidak ada disebutkan apa - apa kesimpulan atau pengajaran. Kitalah kena berfikir sendiri.

Kenapa keenam.- enam.orang buta itu menggambarkan gajah dengan gambaran yang berlainan? Ini adalah kerana mereka hanya memegang satu bahagian dari anggota gajah berkenaan dan terus membuat kesimpulan. Apa yang sepatutnya mereka lakukan adalah meraba keseluruhan anggota gajah berkenaan.

Begitu jugalah bila cuba mengenali seseorang, sesuatu jabatan, sesuatu pertubuhan, sesuatu situasi dan sebagainya. Kita lihat secara menyeluruh , bukan hanya dari satu sudut sahaja dan  tidak melihat dari sudut kepentingan diri kita sendiri.

Ada pegawai yang ditanya tentang bos mereka, memberikan tafsiran yang salah kerana tidak menyatakan keseluruhan tentang bos mereka sebaliknya melihat sebahagian sifat bos itu dan ada kena mengena dengan kepentingan dirinya sendiri. Contohnya kakitangan yang suka ponteng tentulah tidak suka bos yang ambil berat tentang kehadiran  atau tentang punch card. Lalu bila ditanya tentang bosnya  , dia akan menggambarkan bosnya seorang yang cerewet. Hilang semua sifat baik bosnya dari segi kualiti kerja dan juga sahsiah lainnya.

Begitu jugalah kita mentafsirkan sesuatu kelompok. Kena adil. Yang baik tetap baik. Yang tidak betul tetap tidak betul.

Aku tidak mahu memanjangkan tulisan ini dengan pelbagai contoh kerana mahu pembaca berfikir sendiri

Pokoknya sesuatu itu  kena dilihat secara menyeluruh, adil dan telus sebelum meletakkan level .

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...