Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 26


Sepi.

Semalam rasa sepi di Day Care Unit di HUKM kerana tiada teman untuk dibawa berbicara. Hendak menyapa                        " stranger " pun sebagaimana yang selalu aku war - war dan lakukan , tiada yang sesuai untuk disapa.

Memilih ke aku? Tidak. Aku tidak memilih orang yang hendak aku sapa, tetapi semalam memang tak ada yang sesuai untuk disapa yang berhampiran dengan aku. Tak kanlah  aku nak pergi ke kelompok pesakit yang jauh, yang sedang menunggu rawatan atau menemankan suami atau isteri untuk rawatan , yang kelihatannya tidak ceria, semata - mata untuk menegur.

Kini hari ini di Masjid Al Najihin pun sepi juga. Aku keseorangan lagi.

Dulu ada seorang abang yang selalu ada di masjid ini. Berkawan agak rapat dengannya. Tiba - tiba dia sudah tidak ada. Sudah dua kali Ramadhan kalau tak silap. Mungkin juga tiga kali Ramadhan. Aku tak pasti. Bila ditanya - tanya beritanya ada yang beritahu dia diambil oleh anaknya  dibawa ke Ampang. Ada kata dibawa ke Kota Bahru. Ada juga yang kata dibawa ke Shah Alam. Apa yang pasti dia sudah tidak bersama aku lagi.

Bila disebut diambil oleh anak, aku tidak bermaksud dulu dia hidup gelandangan di masjid ini. Tapi menjadikan masjid ini sebagai tempat iktikaf.  Setahu aku dia duduk bersama anak juga di apartment berhampitan.

Dia pun berpendidikan juga. Boleh berbahasa Inggeris. Pernah bekerja di Firma Swasta. Rajin membaca Al Quran. Sesekali bila Bilal tiada , dialah Iqamah.

Dalam bulan Ramadhan bila aku berkesempatan, aku solat maghrib, solat Isya dan solat taraweh di masjid ini dan kemudian menghadapi juadah selepas taraweh bersamanya.

Tiba - tiba aku rasa kehilangan dia. Tiada cara untuk mengesannya.

Ada pula kenalan juga, tapi tidaklah rapat sangat, tetapi amat kenal antara satu sama lain. Dia ni aku tidak pasti tempat tinggal di sekitar masjid, tetapi selalu ada di masjid dan berjualan serba sedikit kupiah dan lain kegunaan muslimin. Tiba -  tiba hilang juga.
Bila ditanya - tanyakan, rupanya dia balik ke kampungnya di Kedah, sakit dan meninggal di sana. Setahu aku dia berpisah dengan isteri dia dan ada anak seorang. Usianya muda lagi. Akan tetapi syarat mati memang tidak semestinya tua.

Adalah beberapa orang lagi yang aku kenal yang selalu berada di masjid ini, sudah tiada lagi, aku pun tak tahu cereta mereka. Apa yang aku tahu, bila aku ke masjid ini, aku sudah tidak ada kenalan lagi.

Menyendirilah.

Kengkadang bersua juga dengan seorang kenalan yang sama - sama singgah di masjid ini, sama - sama ke Mekah. Selalu juga dia Solat Dhuha di sini sebelum mencari penumpang teksinya , kembali lagi ke sini untuk Solat Jumaat . Tapi hari ini tak ada juga.

Begitulah kita dapat kenalan dan kehilangan kenalan silih berganti sebagaimana pernah aku tulis dalam tulisanku terdahulu.

Memanglah sepi.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...