Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 43


Ini ada beberapa buah cerita, pengalaman saya semasa masih berkhidmat dulu. Bukan nak bernoltagia, tetapi ada mesej  yang nak saya sampaikan melalui cerita itu yang boleh dijadikan pedoman bagi yang masih bekerja.

Suatu hari saya pergi melawat sekolah yang ada masalah . Saya pergi dengan ketua saya.

Selepas membuat tinjauan aspek - aspek tertentu, majlis bersemuka dengan staf pun diadakan. Dalam ucapan alu - aluannya Pemangku Pengetua berucap begini lebih kurang . Saya mengalu - alukan kehadiran Encik Yahya Md Yusof, selaku Penolong Pengarah Teknik & Vokasional ( kepada saya )  dan Pegawai dari Jabatan Pendidikan ( merujuk
kepada bos saya tanpa menyebut nama dan jawatannya kerana Pemangku Pengetua itu ternyata tidak kenal kepada bos saya).

Di mana silapnya? Pertama tidak mengenali siapa pegawai yang datang dan kerana itu berlaku keaalahan kedua meletakkan saya sebagai yang diutamakan sedangkan bos saya yang sepatutnya diutamakan hanya disebut sebagai Pegawai dari Jabatan Pendidikan, sedangkan bos saya ialah Ketua Penolong Pengarah ( KPP ) .

Sejak itu bila ada kesempatan, saya sebutkan kepada pihak sekolah, terutamanya pihak pentadbiranlah, kenalilah pegawai - pegawai di Jabatan Pendidikan. Kami yang Penolong Pengarah dan ke bawah ini, tidak dikenali pun tidak mengapalah. Tapi sebagai pentadbir enam orang pegawai teratas iaitu Pengarah, Timbalan Pengarah dan empat orang Ketua Penolong Pengarah wajiblah dikenali.

Di masa yang lain saya membuat lawatan ke sekolah yang hampir dengan Jabatan. Dalam satu ke dua kilometer sahaja jaraknya dari Jabatan.  Masa kami masuk ke bilik pejabat sekolah berkenaan, tiada siapa di situ. Tidak lama kemudian kerani perempuan berbangsa Cina masuk lalu bertanya " Encik siapa? "

Timbalan Pengarah tu! Boleh tak kenal. Dan  ironinya kami berdua duduk di kerusi yang membelakangi dinding yang memaparkan carta organisasi Jabatan yang ada terpampang gambar setiap pegawai dari Pengarah hinggalah ke Penyelia.

Secara sinis Timbalan Pengarah dengan selamba menjawab , "Tak tahu.".

Di sini pun masalahnya  sama dengan kesah sebelum ini, pihak pentadbir sekolah tidak kenal Timbalan Pengarah! Kalau tak kenal saya tak apalah juga. Sikap yang sama, tidak ambil pot kata budak sekarang.

Ini sikap tidak acuh, tidak ambil tahu yang sepatutnya tidak berlaku.

Di satu ketika yang lain , ada jamuan makan malam meraikan rombongan  dan pelajar dari Nga Tapuawe College dari New Zealand.

Seorang guru yang agak lewat sampai , meluru saja kepada Pengarah yang kebetulan ada dilaluannya dan terus sahaja bertanya , dewan majlis tu di mana yer?

Ada dua kemungkinan. Kemungkinan pertama, sama seperti tadi Pengarah sendiri pun tidak kenal. Oleh kerana dia guru biasa bukan petadbiran " mungkin " boleh dimaafkan.
Kemungkinan kedua yang harap - harap tidaklah, iaitu memang tidak tahu menghormati orang yang lebih tua dan lebih tinggi jawatannya.

Kepada yang masih bekerja, ambillah ikhtibar dari cerita di atas. Ambil tahulah perkara - perkara asas dan penting dalam lingkungan pekerjaan anda. Jangan jadi pekerja yang serba tak tahu. Pekerja yang tertumpu pada dirinya sahaja.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...