Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 21


Subuh tadi ketika memberus gigi aku yang tak seberapa batang yang tinggal, aku terfikir, kenapa ramai di kalangan kawan - kawan aku yang sebaya atau lebih kurang sebaya membiarkan sahaja gigi mereka dalam keadaan tinggal sebatang dua sahaja tanpa berusaha membuat gigi palsu ? Macam selesa je dengan keadaan itu. Hendak dikatakan tidak mampu, semuanya jenis berduit. Sekurang - kurangnya ada pencen.

Ada beberapa alasan yang dapat aku fikirkan masa tu.

Pertamanya mungkin kerana takut cabut gigi. Keduanya menerima keadaan itu sebagai penanda umur semakin lanjut serta redha dengan keadaan itu. Ketiganya membuat gigi palsu seolah - olah tidak redha dengan ketentuan Allah. Itu sahaja yang terlintas di kepala aku alasannya.

Bagi diri aku sendiri aku akui, aku memang takut cabut gigi. Untuk buat gigi palsu, gigi - gigi yang masih ada kena dicabut. Kalau ada tunggul, kena korek dan dibuang.  Kalau tunggul dalam gusi, kena bedah gusi nak keluarkan juga tunggul tu.

Ini halangan aku. Ini sebab aku tidak buat gigi palsu walau isteri aku menyarankan aku buat gigi palsu dan memang penampilan akan lebih meyakinkan dengan gigi palsu. Nampak lebih mudalah sikit. Bercakap pun lebih yakin.

Aku dengar menantu aku bercakap dengan anaknya, Atok kalau tutup mulut nampak muda, kalau buka mulut nampak tua. Aku diam je.

Ketakutan aku untuk cabut gigi sebenarnya bersebab. Ia berpunca dari apa yang aku alami semasa zaman kanak - kanak.

Semasa bersekolah rendah, aku ok saja bila van Klinik Pergigian dari Klinik Pekan Parit sampai. Ada jugalah beberapa batang gigi aku  yang ditampal. Masa tu tampal dengan timah. Sekarang bahan lain kut ? Aku berani saja masa tu.

Tapi satu hari tu, aku dibawa ke Klinik di Pekan Parit kerana gigi aku perlu dicabut. Pun seperti hari  - hari lain aku relax je.

Proses pertama sapu ubat kebas. .Masa itu tidak ada suntikan ubat kebas, sebaliknya gunakan cream seperti cream ubat gigi yang disapukan diluar pipi tempat gigi yang nak dicabut. Pun aku ok je. Lepas sapu ubat kebas aku disuruh menunggu.

Tapi belum lama aku menunggu, aku sudah dipanggil. Aku rasa petugas berkenaan tersilap panggil.

Mungkin kerana terpanggil awal, ubat kebas itu belum bertindak, atau mungkin ubat kebas tu lambat bertindak, bila nak cabut, terasa amat sakit dan aku meronta - ronta dan melarikan diri. .

Tak ingat apakah gigi aku berjaya dicabut sebelum aku lari meninggalkan klinik atau belum sempat dicabut. Rasanya macam belum sempat. Aku tak ingat sangat.

Tetapi yang aku ingat selepas itu setiap kali van klinik pergigian  datang, aku dah siap melarikan diri.

Ada kesan juga  tindakan aku itu. Tindakan aku itu memaksa pihak sekolah mengeluarkan surat kepada ibu bapa yang meminta kebenaran atau meminta ibubapa buat pilihan sama ada gigi anak nak dirawat atau tidak. Dah tentu aku
minta ibu pilih yang tak hendak dirawat itu. Hi hi.

Sejak itulah aku tidak ke klinik gigi sehinggalah aku jadi pegawai di JPN.

Sebatang gigi depanku ada masalah kerosakan. Mereput. Tetapi tidak menjejaskan penampilan aku. Tak ketara pun. Hinggalah suatu hari aku menggigit mangga muda ( kegemaran aku hingga kini ialah makan mangga muda cicah kicap yg dibubuh cili dan belacan ) dan gigi aku itu patah. Rongaklah jadinya.

Ini menjejaskan penampilan aku. Berkali - kali jugalah staf perempuan aku yg juga rakan baik, suruh aku buat gigi palsu tapi sentiasa aku tangguhkan kerana fobia cabut gigi.

Akhirnya atas sebab tertentu,  aku memberanikan diri dan buatlah gigi palsu sebatang. Itulah kali kedua akhir aku berurusan dengan klinik gigi. Fobia cabut gigi masih menghantui aku.

Melihat kawan - kawan dan orang - orang lain yang bergigi palsu, dan teringin nak penampilan lebih menarik, adalah juga keinginan untuk buat gigi palsu. Tapi masih tertangguh kerana fobia aku itu.

Sekarang , sejak aku keluar masuk hospital kerana rawatan kanser dan semua jenis rawatan yang jauh lebih hebat dari cabut gigi aku lalui, aku rasa aku dah sedia untuk melalui proses  membuat gigi palsu.

Ada yang nak sponsor?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...