Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Tulisan 7


Ada orang belajar sejarah tetapi tidak belajar dari sejarah. Itulah yang menyebabkan sejarah berulang. Melaka jatuh kerana fitnah yang dilemparkan kepada Tun Mutahir tunggak kekuatan Melaka pada ketika itu.

Fitnah dari Si Kitul dan Mandaliar dan penglibatan Laksamana Khoja Hasan berakhir dengan pembunuhan Tun Mutahir dan kaum kerabatnya.

Ini melemahkan pertahanan Melaka dan memudahkan Portugis mengalahkannya. Pengkhiatan seorang rakyat yang sanggup berenang ke kapal Portugis membuka rahsia kelemahan pertahanan Melaka memudahkan lagi Melaka dikalahkan.

Tidakkah sejarah ini berulang?

Ada orang celik sejarah tetapi ramai juga yang buta sejarah. Orang yang celik sejarah itu tahu kepentingan sejarah lalu mempelajari dan mengkajinya bersungguh -sungguh lalu dijadikan iktibar.

Orang yang buta sejarah pula ialah yang menganggap sejarah tidak penting dipelajari dan tidak mempelajarinya. Lucunya ada orang yang buta sejarah cuba bercakap tentang sejarah.  Lalu menjadi badut untuk orang lain yang mengambil kesempatan.

Ada orang jujur dengan sejarah tetapi ramai juga yang memutarbelitkan sejarah. Orang yang jujur dengan sejarah berpegang kepada prinsip yang benar itu tetap benar dan sanggup menegakkan kebenaran itu walaupun tidak menguntungkan dirinya dan kaumnya.

Orang yang memutarbelitkan sejarah pula ialah orang yang mementingkan dirinya dan kaumnya. Kalau boleh semua fakta yang benar hendak diubah.

Jadi sdra/sdri berada di golongan mana?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...