Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 86


Kadang - kadang kita bermain dengan harapan untuk menyedapkan hati kita.  Kadang - kadang pula kita bergantung kepada harapan dan yakin harapan itu menjadi kenyataan menyebabkan semangat kita menjadi kuat menghadapi dugaan.

Tidak dapat dinafikan kalau berkali - kali harapan kita tidak kecapaian kita boleh menjadi kecewa. Terpulang kepada betapa yakinnya kita dengan harapan yang kita bina.

Begitulah aku bergantung kepada harapan dalam melawan kanser lymphomaku. Aku memilih untuk menjalani rawatan moden melalui proses kimoterapi kerana yakin harapan aku untuk sembuh aku rasakan melebihi dari peluang sembuh melalui perubatan alternatif.

Kata - kata dokter di HUKM bahawa kanser lymphoma mempunyai  peluang yang tinggi untuk sembuh kalau kita ikuti sepenuhnya rawatan kimoterapi tanpa meninggalkan satupun kitaran kimoterapi , menjadikan aku lebih yakin dan meletakkan harapan yang tinggi.

Setelah menjalani kimoterapi pusingan  pertama, bengkak dileherku hilang terus dengan izin Allah dan pembuangan kumuhku beransur normal  membuat aku betul - betul yakin dan berharap kanser lymphomaku aku sembuh sepenuhnya di akhir kimotrapi ke enam.

Berakhir kimotrapi pusingan ketiga dan PET Scan yang aku lalui menunjukkan aku bertindak positif terhadap kimotrapi yang mana bengkak dileherku sudah tidak datang kembali dan bengkak di usus sudah mengecil, aku menjadi yakin dan menggantung harapan bahawa kanserku akan hilang terus di akhir pusingan keenam kimotrapiku.

Tapi harapan aku menjadi hampa bila dimaklumkan sel kanser aku masih ada sedikit dan perlukan kimo tambahan sebanyak dua pusingan. Namun aku masih positif dan masih menggantungkan harapan yang tinggi bahawa selepas kimo tambahan ini aku akan bebas sepenuhnya dari sel kanser.

Namun aku ditipu oleh harapan yang aku gantung tinggi. Selepas kimo tambahan dan selepas dilakukan PET Scan dan colonoscopy, lain yang kuharapkan, lain keputusan yang diberitahu kepada aku. Sel kanser yang sepatutnya habis sebaliknya aktif semula dan aku disarankan menjalani lagi dua pusingan kimo yang dosnya jauh lebih kuat.

Apa pilihan yang aku ada? Pasrah dan ikut nasihat dokter untuk menjalani kimo itu. Sekali lagi aku kecewa tetapi syukur semangat aku masih kuat dan sekali lagi aku menggantungkan harapan, kali ini aku akan pulih sepenuhnya. Kecewa? Aku tidak mahu berbohong mengatakan aku tidak kecewa. Memang aku kecewa namun terus mengharap. Rakan - rakan yang lain sel kanser habis selesai kimo keenam.

Lalu kulalui lagi dua pusingan kimo yang kuat dan kesan sampingan lebih terasa dari yang lalu. Rambut gugur serta merta dan kini kepalaku gondol. Keletihan agak terasa. Suntikan nipogen diperlukan dengan banyak. Platelet terpaksa ditambah. Begitu juga sel darah merah. Mujur semangatku masih kental. Aku lalui semuanya dan sudah pasti aku mencipta harapan tinggi di akhir dua pusingan kimo ini aku akan pulih secara total.

Sekali lagi aku kecewa dengan harapan yang aku bina. Hasil PET Scan yang baru aku lalui menunjukkan aku bertindak balas terhadap kimo melebihi 50%, tetapi sel kanser masih ada.
Dokter menyarankan aku lalui lagi dua pusingan kimo. Apa pilihan yang aku ada? Give up dengan proses kimo dan beralih ke rawatan akternatif? Aku tidak berani mengambil risiko meninggalkan kimo yang dipantau setiap minggu atau kengkadang setiap hari dan beralih kepada perubatan alternatif yang semata - mata bergantung kepada harapan.

Lalu minggu depan aku akan lalui lagi kimotrapi dan sekali lagi menggantungkan harapan. Tinggi? Atau Pasrah saja. Yang pasti aku masih kuat. Tak tahulah orang - orang terdekatku.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...