Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 99

Situasi di mana anda tertinggal dompet di rumah ketika hendak membeli barang mungkin pernah anda alami atau lalui.

Kalau sebelum membuat pembelian oklah, kita tidak jadi membelinya. Kita berpatah balik atau lain kali sahajalah beli.

Apa yang tidak enak ialah barang sudah dibeli dan anda sudah di depan cashier, masa itu baru anda sedari anda tidak membawa wang. 

Kalau di kedai yang anda selalu kunjungi dan tuan punya kedai dah kenal sangat dengan anda, mungkin anda berani berkata hutang dulu nanti anda bayar kemudian atau tauke kedai sendiri yang menyarankan demikian.
.Apapun situasi begitu memang tidak menyenangkan,  bukan? 

Pagi tadi aku _start_ kereta terus ke kedai makan dekat _traffic light_ simpang ke Sungai Jai. Sampai di sisi kedai runcit Yusof Din di mana ada ruang  yang boleh parking, aku terus  memberhentikan kereta. Masa itu baru aku sedar aku tidak membawa dompet. Eh tak kan nak berpatah balik? 

Aku selalu ada membawa duit syiling dalam tin atau dalam botol di dalam kereta aku. Cukup kut?

Lalu aku capai bekas duit syiling berbentuk empat persegi yang bertutup. Rasanya hampir atau lebih dua puluh ringgit duit syiling ada di dalamnya.

Aku cuba memasukkan bekas tersebut ke  dalam poket kurtaku. Tak muatlah pulak. _So_ pegang je lah. Malu apa bos ku. 

Setelah menulis nama dan no HP dalam buku daftar dan periksa suhu badanku , teruslah aku masuk ke dalam kedai. Perkara yang jarang sekali aku lakukan. Biasanya aku dan _member_ masjid makan di luar kedai. Tapi sekarang PKPB dilaksanakan di Selangor, aku tidak bersama _member_ masjid , aku selalu _tapau_ sahaja. 

Aku pesan nasi lemak berlaukkan rendang ayam dan teh o gelas besar, suam, nipis dan kurang manis. Rasanya duit syilingku lebih dari cukup.

Masa tauke ( aku rasa dan yakin) merangkap juru wang yang sudah kenal sangat dengan aku datang ke meja, aku ceritakan masalahku tertinggal beg duit dan serahkan bekas duit syiling tu minta dia kira awal-awal  supaya mudah. Tapi dia kata biar dulu sebab sedang sibuk. Orang ramai dan kerana itu dia juga menolong  membungkus makanan yang di pesan oleh pelanggan.

Duit syiling aku itu pun tinggal yang bernilai sepuluh sen sahaja. Syiling 50 sen dan 20 sen sudah habis dibelanjakan. 

Syiling itu sebenarnya berasal dari tabung yang kubuka bila dah penuh. Dulu aku rajin mengasingkan mengikut nilai dan dimasuk dalam bekas plastik dan aku tukar dengan duit kertas di kedai atau gerai yang memerlukan duit syiling. Sekarang aku dah malas berbuat begitu lalu aku gunakan sedikit demi sedikit ikut keperluan. 

Bila dia ( cashier) lapang dia datang ambil bekas duit itu dan kata akan kira kemudiaan. Jadi kuserahkan saja dan sampai selesai makan dia tak sempat kira dan aku tinggalkan sahaja duit itu dan akan ambil bila-bila aku datang lagi. Hingga sekarang belumlah aku ambil semula.

Pernah di penghujung tahun 1970an atau 1980an, aku dah lupa, peristiwa tinggal dompet ini aku lalui.

Aku keluar dengan adik ipar aku yang masa itu kecil lagi dan makan di kedai makan  di Bagan Serai. Selesai makan dan masa nak bayar baru sedar dompet tidak ada dalam poket. Macamana yer?

Aku terpaksa suruh adik ipar aku tunggu di situ sementara aku balik ke rumah mertua ku yang letaknya lebih kurang satu kilometer dari pekan Bagan Serai. Masa tergesa - tergesa berjalan menuju ke kereta yang aku parking jauh, terserempak dengan member lalu aku ceritakan situasi aku. Aku pendekkan  cerita ini, aku tak jadi balik ambil duit sebaliknya berpatah balik ke kedai makan, sambung minum bersama member tadi dan dia _settle_ sekali bayaran makanan aku tadi. Allah permudahkan urusan aku dan memberikan rezeki kepada aku hari itu, makan _free_ .

Seperkara lagi aku nak _share_ ialah situasi di mana duit _ngam - ngam_ sahaja di dalam kocek. Duit syiling pulak tu. Sambil makan dan minum, tangan genggam kocek takut duit tercicir. Pernah alami?

Atau situasi lain, duit hanya cukup untuk kita makan seorang tetiba member datang ke meja makan kita. Nak belanja memang tak cukup. Nanti tidak tolong bayar kata kedekut pula sedangkan kawan kita tidak tahu situasi kita masa tu. Haru juga kan?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...