Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 98

Pertolongan yang kecil akan terasa amat  besar kepada yang menerima pertolongan  dalam keadaan di mana pertolongan  itu amat diperlukan.

Pagi tadi ketika membelok masuk ke jalan besar dari lorong kawasan perumahanku, ada bunyi yang tidak kena pada tayar keretaku. Mulanya aku menjangka cuma bunyi tanah yang melekat di tayar berkenaan, tetapi bila jelas seolah - olah bunyi tayarku  kempis, aku memberhentikan keretaku di bahu jalan. Sah, tayar keretaku kempis terus. 

Aku pun pergi ke belakang kereta. Keluarkan jack dan juga pemutar skru tayar. Selalunya kerja menukar tayar ni kulakukan sendiri sahaja. Tapi kebelakangan ini bila tayar dipasang di kedai tayar menggunakan pemutar skru berkuass letrik, skru jadi terlampau ketat dan memang sukar sangat untuk dibuka dengan kudrat manusia . Kadang2 perlu berdiri dengan kedua2 kaki di atas pemutar itu dan menggunakan berat badan, pemutar itu dihenjut. Itu pun kadang2 tak mampu juga membuka skru berkenaan. 

Menbayangkan keadaan itu dan dengan lengan kanan masih terpasang PICC , aku menghantar mesej ke WhatsApp Group Keluarga  bertanya  siapa ahli lelaki yang ada di rumah. Jawapn yang diterima semuanya bekerja.
Anak yang bekerja sendiri pun berada di Semenyeh.

Jadi kucuba jugalah dengan kaedah berdiri atas pemutar skru sambil nenghenjut. Tak bergerak langsung. Tak ngomben kata orang Perak. Memang tenggelam punca aku. Kedai tayar terdekat ada di Bandar Tasek Kesuma. Mahukah dia orang datang. Kalau mahu berapa pula bayarannya. Persoalan utamanya, siapa pula yang ada menyimpan nombor telepon kedai tu. Memang aku tenggelam punca betul.

Dalam keadaan begitu, tiba - tiba seorang yang masih muda sampai dan berhenti dengan motornya. Dia sebenarnya datang dari arah yang bertentangan tetapi mengikut katanya, dia berpatah balik dengan membuat u turn di lampu isyarat simpang Kg Sasapan Batu Minangkabau bila melihat aku  bermasalah. Dia dari Dacing. 

Dialah membantu aku. Aku tidak berbuat apa-apa selain dari duduk di tempat duduk pemandu sambil menekan brek kerana kereta aku berada di jalan yang menurun. Walaupun brek tangan dipasang, dia bimbang kereta akan bergerak juga ke hadapan.

Selepas membuka tayar, dia mengambil tayar spare. Ternyata anginnya kurang. Aku kata tak apalah, nanti aku pandu perlahan-lahan hingga sampai ke kedai tayar.

 Dia kata tak apa, dia pergi pam. Aku kata jauh tu. Tapi dia pergi juga bawa tayar spare naik motornya. Mujurlah tayar spare sekarang ni nipis sahaja. Tidaklah berat sangat rasanya.

Semasa ketiadaannya, aku keluarkan duit dari dompet dan letak dalam pocket dengan hasrat untuk menghulurkan kepadanya bukan sebagai upah tetapi sebagai tanda aku menghargai keringat dan tenaganya Lebih dari itu kesudiannya untuk berpatah balik, berhenti dan menolongku sedang dia dalam perjalanan ke tempat kerja.

Tidak lama kemudian dia sampai balik dan terus memasang tayar spare berkenaan.

Bila aku menghulurkan duit, dia enggan menerimanya  walaupun berkali2 aku meminta dia menerimanya kerana kataku  banyak yang dia korbankan. Pertama  kesudian membantu dengan berpatah balik, .kedua tenaganya, ketiga masanya yang terbuang kerana membantu aku dan keempatnya melambatkan dia ke tempat kerja. 

Sambil menolak, dia hanya meminta aku mendoakannya supaya  murah rezeki. Terharu aku mendengarnya . 

Bila aku sebut berikan lah duit itu kepada anaknya ( dia baru ada seorang anak  begitu katanya bila sambil dia membantu tadi sambil aku bertanya serba sedikit tentang dirinya), dia kata kalau untuk anaknya dia terimalah . Itu rezeki anaknya hari itu.

Kemudian dia pun berlalu. Namanya pun tak sempat kutahu. Dalam pemanduanku ke kedai tayar di Bandar Tasek Kesuma, aku tidak putus - putus  berdoa supaya dia murah rezeki sehingga aku sampai ke kedai tayar berkenaan.

Begitulah nasib kita, bila kita dalam kesusahan, akan ada orang yang akan menolong. Allah sudah susunkan begitu. Maha Suci Allah.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...