Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 85

Orang tak boleh kata aku memilih makanan atau mengada - ngada dan tidak bersyukur atau tidak menghormati rezeki.

Dari budak - budak lagi aku tidak makan ikan sangat. Ikan darat dan ikan sungai memang aku tak makan langsung. . Hanyir pada aku.  Masa bebudak aku rajin memancing ikan puyu dan ikan haruan tetapi aku tidak memakannya. Ikan laut pula aku makan ikan kecil yang murah - murah saja seperti ikan sadin atau ikan biji nangka. Itupun mesti digoreng garing - garing hingga garing sampai ke dalam dan kalau dilempar ke dinding, dinding boleh sompek. Ikan kembung atau pelata pun aku tak lepas sebab goreng garing - garing pun isinya masih putih.

Dari kecil aku terbiasa makan ikan bilis dan ikan kering seperti cencaru kering dan pari kering kerana masa itu ikan bilis dan ikan kering ialah makanan orang susah. Sekarang ikan bilis dah jadi ikan mahal. Kebiasan ini terbawa sampai ke tua. Maksud aku makan ikan kecil sahaja. Bawal, kerapu , siakap bukan makanan  aku. Daging, sotong dan udanglah makanan aku bila dah berduit sikit. Itu saja yang tekak aku lepas. Tapi akhirnya menyumbang kepada penyakit gout setelah setahun aku bersara. Ayam pun makansn utama aku sampai sekarang.

Kenapa aku ceritakan perkara di atas? Petang semalam, untuk makanan malam di wad di mana aku ditempatkan, lauknya ikan senggang yang terlalu berbau hanyir. Budak yang menghantar makanan kata kalau nak tukar, ambillah ayam. Aku setuju. Tapi rupanya ayam itu dimasukkan ke dalam kuah ikan sengang tadi. Atau memang dimasak bersama. Kuah yang sama untuk bahan yang lain. Memanglah aku tak lalu.

Bila cerita melalui whatsapp pada anak aku, dia nak pesankan makanan melalui Grab Food atau Food Panda seperti selalu bila aku masuk wad, tapi aku kata tak payahlah sebab dengan HUKM jadi pusat rawatan COVID 19 orang sukar mencari lorong ke wad aku dan rupanya memang tak dibenarkan masukpun.

Jadi petang semalam aku makan biskut je le 3 - 4 keping . Lepas tu langsung tak makan hingga ke tengahari tadi kerana bermula pukul 2 pagi tadi, aku kena berpuasa untuk proses PET Scan.

Tengahari tadi lauk telur dua biji. Aku sukalah juga makan telur. Sayangnya telur itu dimasukkan ke dalam kuah ikan yang hanyir juga. Tak lepas tekak aku. Mujur isteri aku belikan aku makanan luar sebelum aku selesai PET Scan. Selamatlah aku tengahari tadi.

Untuk malam ini menunya ayam. Tapi kuahnya meloyakan. Bila whatsapp kepada isteri , Isteri aku kata, makan je nasi dengan sayur buat lapik perut supaya perut tak masuk angin. Malangnya buka saja penutup makanan yang mengandungi nasi dan ssyur, aku dah loya. Mujur dapat kutahan supaya tak muntah. Tapi terpaksa juga ke singki membuang lelehan air liur rasa loya tu.

Jadi malam ini makan biskut lagilah aku. Mujur juga ada lebihan kuih yang isteri bawa tengahari tadi. Kalau tidak kelaparanlah aku lagi malam ini.

Sebenarnya rangkai kata makanan hospital sudah difahami ramai tentang ketidaksedapannya. Aku tidaklah memilih sangat tentang sedap tak sedap ni. Janji tekak aku mampu telan. Tapi hanyir semacam kata orang sekarang, memang tak boleh pi kata orang utara.

Oklah coretan kali ini. Nak makan biskut r

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...