Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 96

Seperti yang aku sebutkan dalam *Luah Bicara 95*, perkara yang sepatutnya aku tulis lebih  dahulu ialah tentang kucing kesayanganku yang kupanggil  Girl2 yang secara tiba-tiba diambil kembali oleh Allah yang menganugerahkannya kepada aku dan isteriku. Aku betul-betul kehilangan. 

Suatu hari isteriku menunjukkan gambar kucing di handhonenya. Aku tak berapa pasti dalam aplikasi Facebook atau WhatsApp.

Isteriku memberitahu ada orang nak berikan kucing kepada sesiapa yang mahu. Kalau hendak kami mesti pergi cepat mengambilnya sebelum orang lain mengambilnya.

Isteriku amat tahu aku sangat suka dan menyayangi kucing.  Jadi apa yang dilakukan oleh isteriku merupakan usaha dia mendapatkan  kucing untuk aku. Seperti suatu hadiah buat aku atas kesungguhannya mencarikan kucing itu dan kesanggupannya untuk sama - sama memeliharanya nanti. 

Aku sudah menetapkan untuk mengambil yang berwarna cokelat muda kerana nampak cukup comel.

Kami pergi mengambilnya di rumah tuan asalnya di Taman Tasek Semenyeh berpandukan GPS yang lokasinya telah diberikan.

Isteriku mencadangkan supaya ambil dua ekor supaya kucing itu ada kawan tetapi aku tidak setuju bukan kerana tak mahu memelihara dua ekor tetapi seekor lagi yang dicadangkan oleh Isteriku agak comot mukanya.

Selesai membayar RM100 yang diminta oleh tuan punya kucing itu ( bukan harga kucing tetapi kos makanan dan suntikan sepanjang dalam jagaanya) kamipun bergerak balik.

Tapi kami berhenti di kedai kucing di Pelangi Semenyeh untuk membeli peralatan memeliharanya serta makanan dan susunya. Isteriku yang turun sementara aku me jaganya di dalam kereta. 

Umurnya lebih kurang sebulan masa tu. Kecil dan comel. Tapi lincah bergerak di dalam kereta sepanjang tempoh Isteriku di dal kedai. 

Dalam buku pendaftaran di klinik haiwan, namanya didaftarkan sebagai Piona.

 Memandangkan nama itu terlalu mirip kepada nama orang, aku dan isteri sepakat menamanya Girl kerana dia kucing betina. Isteriku panggil Girl sahaja tetapi aku lebih selesa dan rasa mesra memanggilnya Girl2.

Tidak lama untuk dia faham bahawa namanya Girl2. Setelah dia faham, panggillah ketika dia di mana sahaja. Dia akan datang berlari sama ada di ruang tamu atau di dapur atau Isteriku memanggilnya naik ke atas katil. Girl2 memang tidur bersama kami.

Dia amat unik. Bila kami masuk tidur sahaja, tidak kira pukul berapa, dia akan masuk sama ke dalam bilik tetapi tidak terus tidur di atas katil. 

Dia akan mencari ruang tidurnya di lantai atau atas kerusi di hujung katil kami. Sekitar pukul 4 pagi dia akan naik ke atas katil lalu menggigit - menggigit lembut kaki aku atau kaki Isteriku untuk mengajak kami bermain. Biasanya kami akan belai dia dan peluk dia di antara kami sebab masih awal untuk bangun dan melaysnnya main. 

Tetapi telah menjadi rutin sejak kehadirannya, aku bangun sebelum pukul lima untuk sediakan makanan, air minuman dan susunya dan aku cukup rela menjalan kan rutin itu. Kami memelihara bagaikan anak. Isteriku membahsakan dirinya Mama dan aku Papa kepada Girl2.

Istimewanya dia, dari hari pertama dia  sampai ke rumah kami, dia tidak pernah berak merata - merata. Dari saat pertama dia jejak rumah kami, dia berak dalam bekas yang kami sediakan. Dia akan kesat kakinya bersih- bersih sebelum keluar dari bekas itu.

 Istimewanya juga dia akan mengiaow minta tandasnya dibersihkan walaupun kotornya sedikit sahaja.

Bila aku buat kerja di luar rumah, dia mengiau untuk ikut tetapi demi sayang dan takut dia hilang aku tidak membenarnya keluar rumah lalu dia hanya memerhati dari sebalik grill yang berjafing. Kemudian aku dan isteriku dapat satu solusi iaitu letak dia di dalam sangkar dan letak di halaman rumah. Dia akan diam di dalam sangkar itu memerhatikan aku melakukann  kerja. Tapi dia membuat aksi lucu setiap kali dibawa keluar dengan duduk di dalam mangkuk makanan kosong yang ada dalam sangkar      tersebut.

Nota : _Aku tidak memelihara di dalam sangkar. Sangkar itu dibeli sebagai persediaan sekiranya dia perlu dititip sementara di rumah sesiapa sekiranya kami berpergiaan._ 

Bila aku membersihkan tandasnya di dalam tandas rumah, aku panggil dia dan dia berlari dengan laju mendapatkan aku dan tekun menunggu sehingga kerjaku selesai. Begitulah uniknya dia. Comel, lincah dan amat cerdik. Kehadiranya betul-betul membuat aku dan isteriku ceria dan bahagia.

Bak kata isteri ketika aku teresak menangis mengenang Girl2 yang telah pergi, 

 " Girl2 adalah anugerah terindah yang Allah swt beri pada kita dan diambilnya semula supaya kita melihat maksud disebaliknya., semoga kita tabah melalui saat kehilangan ini." 

Apa yang berlaku hari itu? Seperti biasa aku bangun awal sebelum pukul 5. Bersihkan bekas makanannya dan isi makanan baru
Bersihkan bekas airnya dan isi air baru. Masak air panas untuk menyediakan susunya. Bila sudah sedia semuanya aku menyediakan diri untuk ke masjid untuk menunaikan Solat Subuh. 

Ketika aku bersiap, aku amat pasti dia ada bermain di dalam bilik air, salah satu port kegemarannya.

Selalunya bila aku memutar kunci grill dia sudah meluru lebih awal ke pintu tetapi tidak pagi itu. Biasanya aku begitu cemburu untuk mengetahui di mana dia berada, tetapi tidak pada hari itu. Allah menutup kebiasaan aku menentukan dia ada dengan meletakkan keyakinan dimindaku bahawa dia ada di dapur. 

Bila aku masuk ke kereta, aku lihat cermin tingkat rumahku renggang lalu aku bersungut kenapa tingkap dibuka, tetapi sekali lagi Allah alihkan kebiasaan aku yang akan syak sesuatu dan mencarinya sampai pasti sebelum aku bergerak. Hari itu aku masih ditutup dengan  keyakinan, dia ada di dapur.

Rupanya isteriku merasakan macam sesuatu yang tidak kena lalu memanggil nama Girl2 berkali-kali tapi dia tidak datang. Girl2 dicari merata tempat di dalam dan di luar rumah tapi tidak ada. Isteri call aku tetapi tidak berangkat kerana handphone kutinggalkan dalam kereta. Hari itu ada sesi mengaji Al Quran, jadi lambat lah aku ke kereta. Bila aku ke kereta, aku lihat ada miss call dari isteriku. Aku panggil semula dan isteriku bertanya adakah Girl2 bersama ku. Bila aku jawab tidak isteriku minta aku pulang segera kerana Girl2 hilang.

Tanpa berlengah aku hidupkan enjin kereta dan bergerak pulang. Aku yakin aku dapat menemuinya di bawah kereta - kereta jiran atau di tempat lain yang berdekatan. 

Sampai saja berkeliling aku mencari. Tiada. Rasa gusar mula menerpa. Tetapi aku tidak membayangkan yang buruk akan berlaku. Akan tetapi bila aku berjalan ke simpang jalan, aku nampak sekujur tubuh kaku berhampiran  dengan pembahagi jalan. Memang dialah. Aku merempongnya pulang sambil menangis tak terbendung. Aku mengharapkan sesuatu yang menakjubkan berlaku dan dia  masih hidup. Tapi akikatnya dia sudah pergi dilanggar kenderaan yang lalu.

Tiori Isteriku mengataksn, mungkin  dia keluar lebih awal dan menunggu aku di luar. Bila aku bergerak tanpa membawanya bersama, dia mengejar kereta aku sampai ke lokasi itu. Kalau ini yang berlaku, aku rasa amat sayu.

Tiori aku dia keluar lebih awal dan berjalsn hingga ke lokasi itu. Isteri menyangkal kerana dia tidak biasa bergerak sejauh itu.

Tiori ketiga, dia duduk di atas tanya kereta dan bila aku bergerak dia ikut bergerak dan jatuh. Tiori ini lemah kerana masakan dia boleh sampai ke lokasi itu. Tentu jatuh dan tergilis lebih awal.
Untuk maklumat Girl2 tidak tergilis kerana hanya mukanya sahaja yang cedera sedikit.

Tapi apapun tiorinya, hakikatnya Girl2 sudah pergi dan aku menangisinya beberapa hari dan tidak boleh melihat apa saja peninggalannya. Allah meminjamkan kepada kami sekitar dua bulan sahaja. 

Kini dia bersemadi di kubur yang bersebelahan dengan tapak tanamanku yang aku kerjakan yang dia selalu perhatikan dengan tekun dari dalam sangkar.

Selamat jalan Girl2ku. Isteriku mengubat hatinya dengan membayangkan Girl2 sedang  berlari-- berlari di taman syurga.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...