Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 81


Pernah dengar perkataan prasangka? Atau berprasangka baik dan lawannya berprasangka buruk / jahat?  Apa yang selalu berlaku ialah berperangka buruk/jahat. kerana maksud  prasangka itu sendiri ialah pendapat (anggapan) yang kurang baik mengenai sesuatu sebelum mengetahui (menyaksikan, menyelidiki) sendiri atau lebih kepada syak. Jadi perkataan berprasangka baik itu hanyalah kata - kata yang dituturkan sebagai pelapik kata sahaja sedang lebih awal yang disangkakan lebih kepada yang buruk. Jadi kalau tiada perkataan buruk pun di hadapan perkataan berprasangka, berprasangka itu sendiri lebih menjurus kepada prasangka buruk.

Kenapa tetiba saja aku menyentuh tentang prasangka? Kerana dalam kehidupan harian yang aku lalui, aku berdepan secara langsung atau tidak langsung dengan prasangka. Kebanyakan orang lebih pantas berprasangka terhadap sesuatu kejadian atau situasi yang ia alami atau hadapi tanpa mengambil inisiatif untuk berfikir sejenak, berhening cipta dan membuat andaian yang betul terhadap kemungkinan - kemungkinan apa sebenarnya yang berlaku.

Prasangka sering mengundang tindakan balas yang tidak betul atau sekurang - kurangnya pandangan serong terhadap seseorang atau sesuatu kelompok. Lebih besar daripada itu kesannya ialah runtuhnya sesuatu institusi keluarga, perkumpulan, unit, jabatan malah kerajaan.

Kadang - kadang prasangka bermula kerana sudah sedia ada perasaan tidak suka terhadap seseorang , terhadap sesuatu kelompok dan sebagainya. Fitnah mudah dipercayai bila terlebih dahulu sudah ada prasangka.

Fitnah terhadap Tun Mutahir mudah diterima oleh Sultan kerana sudah sedia ada prasangka dan bibit - bibit murka Sultan Mahmud Shah angkara Tun Fatimah dikahwinkan dengan Tun Ali sedangkan Sultan Mahmud ada hati untuk memperisterikan Tun Fatimah.

Natijah atas fitnah dan prasangka terhadap Tun Mutahir, akhirnya Tun Mutahir dan ahli - ahli keluarganya dihukum bunuh dan tunggak kekuatan Melaka hancur dan sejarah mencatatkan kejatuhan Melaka di tangan Portugis.

Aku tidak bercadang untuk mengemukakan contoh - contoh prasangka yang berligar di sekitar kehidupan aku kerana ia akan menyinggung individu - individu atau kelompok - kelompok. Sedang tulisan ini sendiri akan mengundang prasangka kenapa aku menulis tentang prasangka. Jadi carilah sendiri contoh contohnya. Namun yang lebih penting aku menyeru, cubalah untuk tidak berprasangka. Berprasangka itu mudah tetapi kesannya buruk. Berfikir, mengalisis, mencari sebab musabab itu payah, tetapi itulah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...