Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 82


Ketika melihat cermin muka, pernah tidak anda berfikir sejenak? Adakah anda sedar bila anda senyum, cermin tu ( tentunya bayang anda ) pun senyum. Anda tunjuk penumbuk, bayang dalam cermin pun tunjuk penumbuk juga. Tidak mungkin anda senyum, bayang anda  masam . Dan tidak mungkin anda masam bayangan anda senyum pula dan tidak mungkin anda tunjuk penumbuk, bayang anda menghulurkan bunga.

Sebenarnya begitulah realiti kehidupan ini. Tindakan atau perilaku orang di sekeliling anda adalah reflek dari perlakuan anda sendiri walalupun diakui adalah kekecualiaannya.

Tidak mungkin anda menerima senyuman dari orang lain jika anda sentiasa menunjukkan muka masam dan ketat . Anda rajin tersenyum bila bertemu orang , sudah pasti orang juga rajin tersenyum kepada anda.

Anda rajin membelanja kawan - kawan sudah pasti kawan - kawan itu tidak lokek membelanja anda pula. Anda rajin dan ringan tangan menolong rakan - rakan di tempat kerja, pasti rakan - rakan anda juga rajin dan ringan tangan menolong anda kembali.

Untuk disayangi, kita terlebih dulu kena menyayangi. Untuk dihormati kita terlebih dahulu kena menghormati.
Jangan letak diri anda pada status yang lebih tinggi dari orang lain. Tidak salah anda sebagai ketua memberi salam terlebih dahulu kepada budak pejabat atau tukang sapu. Tidak salah kita yang dewasa memberi salam lebih dahulu kepada seorang kanak - kanak.

Cuba anda lakukan. Lihat hasilnya. Lihat bagaimana riak balas orang terhadap anda.

Jangan cepat meletakkan nilai kepada orang lain seperti orang itu sombong, orang itu lokek, orang itu begini, orang itu begitu sebelum kita menilai perilaku diri kita sendiri. Selalulah melihat ke dalam diri. Buat penilaian terhadap diri kita sendiri.

Sekian dulu kali ini.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...