Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 76


Bila ada yang bertanya "  Hari ini Pak Ya tidak menulis ke? " terasa seperti aku tidak boleh berhenti menulis dalam jangkamasa yang panjang. Bila yang bertanya itu pula yang baru mengenali tulisanku melalui dua buah Luah Bicara yang aku kongsikan, terasa seperti tulisanku ada tarikan yang tersendiri ( maaf terperasan pula ). Dan kerana itu aku tidak boleh berhenti menulis.

Namun diakui agak lama juga aku tidak menulis sejak kembali melalui kimo untuk pusingan kedua. Prosedur kimoterapi yang ketat, masuk keluar wad yang lebih kerap kerana kesan kimotrapi tersebut, persediaan pindah dan kawalan pergerakan kerana COVID 19, semuanya mempunyai kesan terhadap kelancaran aku menulis.

Isu kesihatan aku adalah isu yang hampir yang boleh jadi bahan tulisanku. Namun kritikan yang mengatakan coretan tentang penyakitku adalah coretan biasa - biasa saja menyebabkan aku cuba tidak menulis tentangnya lagi.

Begitulah masa berlalu, walaupun tidaklah terlalu lama, aku tetap terasa terhutang sekurang-kurangnya kepada diriku sendiri bila tidak menghasilkan tulisan baru.

Sebenarnya masa yang aku tidak menulis itu, aku tidaklah tidak terlibat langsung dalam penulisan. Aku mengedit semula 50 Luah Bicara yang pertama dalam rangka kerja mencetak atau menerbitkan buku Luah Bicara - 50 Luahan Pertama dalam edisi ysng lebih kemas. Menulis semula prakata, merekacipta reka bentuk kulit yang baru dan mendapatkan Kata Pengantar dari rakan penulis tersohor mengisi ruang waktu yang aku tidak menghasilkan tulisan baru itu.

Dengan bantuan bersungguh - sungguh anakku, sekarang dalam peringkat mendapatkan No ISBN sebelum masuk proses percetakan. Sebenarnya proses ini juga menjadi perlahan akibat arahan pergerakan terhad kerana COVID 19 sekarang ini. Paling akhir, tambahan sekatan sehingga 14 April menyebabkan proses mendapatkan ISBN hanya akan dapat dijalankan selepas 30 April 2020.

Sebenarnya aku akui, aku tidak sabar menunggu terbitnya bukuku itu. Ia adalah satu kepuasan peribadi bila buku itu berjaya berada di khalayak nanti. Sambutan dari pembaca adalah perkara kedua. Perkara pertama dalam minda tu ialah melihat ianya menemui pembaca secepat mungkin.

Dalam usia 70an dan mengidap penyakit kanser lymphoma pula, dan sekian lama masa berlalu kusia-siakan bakat yang ada tanpa bersungguh-sungguh menghasilkan tulisan, terasa aku bekejar dengan masa.

Sekurang - kurangnya aku ingin menerbitkan Tulisan yang sudah lengkap seratus yang aku ura - ura menerbitkannya sebelum aku tahu dan mula menjalani rawatan untuk kanser lymohoma dan sekurang - kurangnya sebuah novel dari tiga buah novelku yang separa siap. Semoga Allah memanjangkan usiaku untuk melihat impianku jadi kenyataan.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...