Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 77


Tahun 1945 - 1950an, penyakit batuk kering atau tuberkolosis atau tibi
adalah penyakit yang paling bahaya ketika itu dan menjadi pembunuh utama.

Orang berpenyakit batuk kering dijauhi dan segala peralatan makannya di rumah diasingkan dari ahli keluarga yang lain. Wad TIBI di hospitalpun jauh terasing.

Aku tinggal berjiran dengan salah seorang pesakit batuk kering ini. Memang takut untuk mendekatinya dan singgah minum di rumahnya. Malah bermain dengan anaknya yang sebaya dengan aku juga agak menakutkan.

Akan tetapi hasil kemajuan negara dalam bidang perubatan, akhirnya penyakit itu sudah terhapus dari negara kita.

Malangnya dengan kemasukan pendatang - pendatang asing yang tidak ada amalan suntikan imunisasi di negara mereka, penyakit batuk kering datang kembali ke negara kita.

Penyakit yang tiba - tiba muncul di negara kita sekitar 1980an ialah Aids bawaan virus HIV. Kes pertama dikesan pada tahun 1986 .Rakyat jadi panik sangat ketika itu. Berkongsi pisau cukur di Kedai Gunting Rambut kena elakkan. Lalu ketika itu, dan hingga sekarang, aku bila bergunting hanya menggunakan gunting biasa dan gunting mesin sahaja. Pisau cukur langsung aku tak mahu  guna. Pandai - pandailah tukang gunting menjalankan tugasnya. Mudah je sebenarnya kerana rambutku tidaklah lebatpun.

Akhirnya, orang sudah biasa dengan HIV dan Aids dan pengetahuan tentang kedua-duanya yang tersebar luas menjadikan kita tidak lagi troma dengan gejala Aids dan HIV. Hampir kita tidak pedulipun.

Kini tiba - tiba di hujung usia, tersebar meluas dan drastik wabak COVID 19. Memang menakutkan mendengar angka - angka yang terlibat dan juga angka - angka kematian. Cara jangkitanya yang mudah semakin menambah ketakutan. Kita menjadi panik dengan keadaan ini.

Dikatakan warga emas lebih mudah dijangkiti dan lebih besar kemungkinan meninggal kerana daya tahan badan yang rendah. Lalu warga emas menjadi takut. Tapi ketakutan itu lebih tinggi di kalangan kami yang sedang menjalani kimotrapi. Ini adalah kerana pada minggu kedua kimotrapi, antibodi berada ditahap sifar. Lebih menakutkan kerana kami kena juga keluar ke hospital untuk mendapatkan rawatan susulan.

Aku sendiri ada ketiga - tiga kelemahan itu. Usia emas, 71 tahun, antibodi sifar kerana kimo dan kena harungi perjalanan dan berselisih dengan orang - orang walaupun orang ramai digalakkan tinggal di rumah , kerana aku kena dapatkan rawatan susulan seperti mendapatkan suntikan neupogen dan check darah. Hanya kepada Allah kuserahkan diri setelah segala langkah keselamatan dilaksanakan.

Hari ini aku dedahkan lagi diriku dalam perjalanan ke HUKM. Langkah keselamatan yang aku ambil ialah memakai topeng muka dan sarung tangan plastik takut jangkitan ketika menekan butang lift, menolak tombol pintu dan juga memegang pemegang di tangga. Isteri membekalkan tisu basah dan mengingatkan aku supaya lap dulu tempat duduk sebelum duduk. Aku ikutkan kerana kelemahan yang aku sebut tadi. Usia, kimo dan meredah perjalanan. Perjalanan dipendekkan dengan aku tidak balik ke Beranang, sebaliknya menumpang dua tiga hari ini di Bandar Tun Abdul Razak.

Semoga Allah lindungi aku.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...