Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 75


Pagi itu melalui Whatsapp Group EX Staf Kurikulum  JPN - PPD , aku menerima berita pemergian seorang lagi sahabat lama yang sudah lama sekali tidak bertemu dan tidak berhubung.  Sahabat sejabatan di Pejabat Pendidikan ( Pelajaran ) Negeri Perak,  Tn. Haji Ismail Desa, Pegawai Kaunseling. Seorang yang lemah lembut dalam tuturkata dan amat berhemah dalam pergaulan.

Aku ada cerita yang hendak dikongsikan , kenangan atau sumbangan allahyarham ketika aku dalam dilema untuk membuat keputusan.

Walapun sebelum bertemunya, aku sudah condong ke arah keputusan yang disarankannya itu, tetapi pandangan yang diberikannya  membantu aku untuk lebih yakin dengan keputusan yang telah aku buat.

Tahun 1991, November, aku dilantik sebagai Penolong Pengarah Teknik dan Vokasional di Jabatan Pendidikan Negeri Perak. Awal 1992 , aku tidak  pasti bulan dan tarikhnya kerana buku catatanku ada di rumah ( sedangkan aku masih terkurung di Bilik Pengasingan di HUKM ini ) , aku terlibat dalam Lawatan Sambil Belajar ke Pusat - Pusat Pengajaran Teknikal  Di Korea Selatan.

Beberapa hari ( tiga hari rasanya kalau tidak silap)  sebelum bertolak, isteriku bersalin dan anakku yang baru lahir itu ada masalah Hydrocephalus , air dalam otak dan ditempatkan di dalam inkubator.

Aku dalam dilema untuk
memilih antara meneruskan penyertaan aku atau membatalkannya sahaja, sedangkan segala urusan pemergian sudah diatur. Passport, Cek Pendahuluan dan sebagainya telah sedia.

Menarik diri akan memberi kesan kepada rombongan kami seramai 8 orang dan kesukaran  menggantikan aku dengan pegawai lain dalam tempoh yang singkat. Meneruskannya seperti tidak mengambil berat anak yang baru lahir dan isteri yang baru melahirkan. Akan tetapi peluang ini pertama dalam kerjayaku. Rugi juga kalau terlepas. Aku betul - betul dalam dilema.

Dalam pada itu mesyuarat dan taklimat penyelarasan juga aku ikuti di Kuala Lumpur dan semua yang lain sudah dan sedang diuruskan.

Aku berada dalam keadaan 50 - 50. Mindaku masih bercelaru untuk mengambil keputusan. Kerana waktu terus berlalu , tarikh pemergiaan hanya dua hari sahaja lagi . Aku mengambil keputusan untuk pergi walaupun keputusanku belum padu. Perasaan isteri yang tinggal, anak yang di dalam incubator dan pandangan saudara mara dan orang lain terhadap keputusanku betul - betul mengusutkan fikiranku.

Dua hari  sebelum aku bertolak kalau tidak silap, Allahyarham menegur aku yang sedang sugul di tangga bangunan lama ( Blok C ) Jabatan Pendidikan Negeri Perak. Allahyarham menanyakan punca kesugulanku  dan aku menceritakan dilema yang aku hadapi.

Nasihat Allahyarham:

You pergilah. Peluang begini tidak datang selalu. Pemergian you juga akan memberi inspirasi  kepada anak - anak you yang sedang belajar . Tentang anak you yang sekarang berada di dalam inkubator, you ada di sinipun you hanya mampu berdoa dari luar bilik inkubator, sedangkan doa you dari jauh pun sampai ( dengan Izin Allah ) atau sama sahaja keadaan.

Begitulah lebih kurang nasihat atau dorongan dari Allahyaryam yang masih aku ingat, yang menguatkan semangat aku. Aku tahu ada yang tidak begitu setuju dengan keputusan aku, tapi faktor - faktor yang kuceritakan tadi dan nasihat Allahyarham membuat aku nekad untuk pergi dan selebihnya kuserahkan atas ketentuan Allah.

Allah mengambil kembali anak yang dipinjamkan kepada aku dan isteriku sehari sebelum aku pulang ke tanah air iaitu setelah berada di dalam inkubator.selama 17 hari.

MURNI maafkan bapak atas keputusan yang bapak buat. Pun isteriku dan saudara maraku yg terkesan dengan keputusanku, maafkan aku.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...