Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 69


Kalau kita baca hantaran dalam wharsapp group dengan sedikit teliti dan kritis, kita akan bertemu dengan pelbagai feel yang menyebabkan kita senyum sendiri, pelik sendiri , marah sendiri , malah mencetuskan pelbagai rasa.

Ada yang se awal pagi ( dia yang terawalpun ) mengucapkan waalaikumusalam terlebih  baru diikuti dengan assalamualaikum kemudiannya.   Konon mengandaikan sebelum dia join pagi itu dah ada ahli yang  memberi salam. Bukan betul - betul ada yang beri salam. Maknanya dia tidak membalas salam sesiapa. Kawan kita ini memang itulah stylenya. Tapi pagi ini lagi mengarut. Dia terus ucap waalaikumusalam tanpa ucap salam pun.

Ada pula yang membuat tanda 👍👌setiap kali sebagai respon kepada hantaran tulisan kita  hingga kita hantar cerita sedihpun responnya 👍👌 juga.  Rasa - rasa dia baca tak apa yang kita hantar ?

Ada yafng ucap tahniah atau takziah pun main forward ucapan orang lain. Saya ada ulas secara khusus dalam tulisan terdahulu. Mana mahunya kan? Itu macam menyampaikan ucapan orang lain le ?

Ada yang kaki forward ni akan forward apa saja tanpa mengira keperluan ahli group hinggakan iklan kerja pun diforward kepada ahli ahli yang semuanya sudah ada kerja dan dah establish pun. Nak kata untuk anak - anak ahli, anak ahli kecil - kecil lagi.

Ada yang kaki hantar imej - imej berkategori lucah tanpa ambil kira ahli yang ada dalan group. Kalau dalam group tu semua lelaki dan sebaya atau semua perempuan dan seusia , mungkin tak apa kalau semua sporting. Akan tetapi kalau group tu terdiri dari lelaki dan perempuan dan ada yang pelbagai peringkat usia kan ke tak.manis?  Bila ditegur merajuk le pulak. Yang merajuk tu bukanlah muda pun.

Setiap whatsapp group ada objektifnya yang tersendiri. Tapi ada juga ahli yang main langgar sahaja sehingga menimbulkan ketegangan di dalam group dan memeningkan kepala admin. Nak digugurkan keahlian terasa zalim, nak dibiarkan jadi barah yang boleh merosakkan group. Kalau ditegur kata tak sporting atau pun tidak terbuka. Sebenarnya apa - apa kumpulan pun ada matlamat dan objektifnya yang tersendiri yang perlu dihormati.

Satu lagi ialah katergori syok sendiri. Apa - apa perkara yang dilakukannya yang langsung tidak ada kaitan dengsn ahlipun dihantar bersekali dengan berbelas keping yang ahli - ahli tidak kenalpun sesiapa di dalam gambar itu. Ahli - ahli tidak minatpun untuk tahu kerana langsung tiada kaitan.

Saya pun ada hantar gambar aktiviti yang saya lakukan. Tapi biar yang umum dan cukuplah sekeping dua. Dan orang yang bergambar dengan kita itu orang yang ahli - ahli lain  kenal seperti rakan sekolah , rakan setempat kerja, rakan seangkatan yang sama atau memang seorang public figure.

Banyak lagi yang boleh disentuh. Tapi apa kata anda pulak share.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...