Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 9

Sementelah di rumah sahaja hari raya ni, apa lagi aktiviti yang ada? Tontonlah TV.  Macam - macam drama ada. Yang sedih ada, yang kelakar ada dan yang riang ria pun ada. Pendek kata macam-macam ada.

Tapi bila menonton drama - drama ni, saya inginlah merayu sesangat kepada penulis - penulis skrip dan juga pengarah-pengarah yang ada di Malaysia ni , supaya tidak lagi menulis dalam skrip mereka ayat klise yang tersangatlah klisenya  iaitu apabila ada watak memohon maaf atas kesalahannya walau sebesar manapun, maka keluarkan dialog " saya dah lama maafkan awak " ,  " " emak dah lama maafkan kamu, " bapa dah lama maafkan kamu" .

Pendek kata tidak pedulilah siapa yang meminta dan kepada siapa dia minta maaf, jawapannya kita dah tahu . Dia sudah lama dimaafkan. Siapa yang masih rajin menonton drama, perhatikanlah.  Itulah ayat klise yang keluar dari watak yang pernah dianiaya atau dilakukan kesalahan terhadapnya kepada yang memohon maaf.

Sehingga saya dengan anak sulung saya senyum pahit bila dialog itu keluar.  Atau kami berdua ( saya dan anak saya ) akan mendahului watak dalam drama tersebut melafazkan ayat klise itu. Memang amat klise.  

Pendek kata begitu mudahnya memberi kemaafan tanpa diminta dan lama dah pulak tu. Maknanya sebaik sahaja pelakunya melakukan kesalahan. Begitu tidak munasabah. Namun itulah realitinya drama - drama kita. Begitu klise.

Saya tidak mengatakan drama - drama kita tidak baik. Banyak sangat yang baik. Tapi percayalah, bagus dan bermutu macamana pun ayat klise tadi pasti ada.

Setakat ini  saya baru jumpa  sebuah drama sahaja tidak keluar ayat klise " ... saya dah lama maafkan awak " itu,  bila ada watak meminta maaf.

So,  kalau ada penulis - penulis skrip atau pengarah - pengarah drama atau kawan - kawan kepada mereka baca luahan saya ini supaya menyampaikan luahan saya tadi.

Saya dah lama maafkan pembaca - pembaca kalau ada yang kata, apalah Pak Ya dah tua - tua pun layan drama - drama TV.  Maaflah, itu dah jadi minat saya sejak kecil. Tentu pembaca pun dah lama maafkan saya kan? .

Sekian dulu.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...