Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 10

Aku terus menulis kerana aku suka menulis. Aku suka berkongsi pengalaman dan pemikiranku tentang sesuatu perkara atau isu.

Rajuk tidak mahu menulis lagi tidak pernah mampu bertahan lama. Sama seperti rajuk - rajukku terhadap perkara-perkara lain yang juga tidak bertahan lama.

Aku mudah merajuk dan merasa marah dan kecil hati atau jauh hati, apatah lagi bila berusia lanjut begini. Namun aku mudah pula menyimpan jauh  - jauh apa yang dimarah dan dirajukkan di sudut hati. Namun tidaklah aku sudah lama memaafkan seperri klise dialog drama  - drama kita seperti yang kusentuh dalam Luah Bicara 9.

Rajuk dan marah tetap ada tetapi jaya kusimpan jauh  - jauh demi kebahagiaan dan keharmonian orang lain dan aku sendiri dalam saki - baki hidup yang masih ada.

Namun aku tidak pasti apakah orang sedar aku merajuk tetapi tidak ambil pot ( lantak kaulah nak merajuk ) atau pun tidak menyedarinya. Atau sedar dan cuba berubah. Atau sedar tetapi terus merasakan diri di pihak yang benar.

Merajuk bukan perkara ganjil atau luar biasa. Setiap orang dari kecil hingga ke tua pernah merajuk . Cuma tahap merajuknya saja yang berbeza. Pun bagaimana rajuk itu dipamerkan yang berbeza.

Orang merajuk apabila keinginan fizikalnya atau keinginan emosinya tidak terpenuh atau diabaikan.

Merajuk pastinya melibatkan dua pihak. Pihak yang keinginan fizikalnya atau emosinya tidak terpenuh dan pihak yang menghampakan keinginan itu tadi.

Anak merajuk dengan bapak atau emak, bapak atau emak merajuk dengan anak - anak, suami merajuk dengan isteri, isteri merajuk dengan suami, adik merajuk dengan kakak atau abang , kakak atau abang nerajuk dengan adik, pekerja merajuk dengan majikan, majikan merajuk dengan pekerja, staf merajuk dengan ketua, ketua merajuk dengan staf dan senarai ini akan menjadi sangat panjang kalau diteruskan. Hatta pemimpin negara pun pernah merajuk.

Sebenarnya pihak yang merajuk mengharapkan pihak yang dirajuk sedar rajuknya dan memujuknya atau sekurang - kurangnya ada perubahan tindakan dan perlakuan pihak yang dirajukkan. Kalau tidak rajuknya akan menjadi panjang sama ada dipamerkan atau disimpan. Namun kesannya  tetap sama iaitu kecewa.

Pihak yang dirajukkan pula sepatutnya mengambil inisiatif memujuk atau sekurang  - kurangnya menunjukkan perubahan sikap atau perlakuan yang dapat meredakan rajuk si perajuk.

Mengambil sikap ignore bukanlah tindakan yang betul. Kalau pihak yang dirajuk merasakan pihaknya benarpun , usaha mencerahkan keadaan adalah usaha yang baik.

Ada kata - kata pujangga, meminta pada yang ada, merajuk pada yang kasih. Renung  - renungkanlah kebenaran kata - kata pujangga di atas.

Kalau anda merajuk, kemudian orang yang anda sayang memujuk anda, pastinya dia sayangkan anda tetapi kalau orang yang anda sayang buat dek je, sedar - sedarlah diri,  kan?

Anda bohong kalau anda kata anda tidak pernah merajuk. Kadang  - kadang sebab perkara simple saja. Tapi simple pada orang tidak simple pada anda.

Kawan anda sanggup pergi ratusan kilometer melawat rakan anda yang lain yang uzur tetapi tidak menjenguk anda yang puluhan kilometer sahaja jaraknya. Ini juga boleh menyebabkan anda merajuk.

Kalau dalam whatsapp group mungkin rajuk anda dipamerkan dengan left group. Tetapi persoalannya orang tahu ke anda left kerana merajuk? Orang sedar  ke? Atau kalau sedar pun mereka ambil pot ke? Jadi janganlah left group. Simpan saja rajuk anda untuk diri anda sendiri.

Ok. Cerita dan contoh rajuk boleh ditulis sepanjang novel Desa Pingitan. Jadi aku tidak mahu menuliskannya. Cukup sampai di sini.

Renung sendiri rajuk anda, cara anda pamerkan, riaksi yang anda terima dari pihak yang menyebabkan anda merajuk dan pengakhiran rajuk anda.

Jangan biarkan saya merajuk lagi untuk terus menulis hi hi.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...