Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 8

Aku kenal makanan yang dipanggil sotong kangkung ketika sering berkursus atau memberi kursus di Taiping.

Pertama kali kenal dan menikmati sotong kangkung ialah di gerai makanan di belakang Balai Bomba Taiping. Memang sedap sotong kangkung yang dijual di salah sebuah gerai di situ.

Sejak itu aku seringlah membeli dan menikmati keenakan sotong kangkung ini. Tetapi bila aku kena gout dan pernah sekali diserang gout selepas makan sotong tahun 2008, aku  stop makan sotong. Tapi ingatan kepada sotong kangkung tidak pernah luput dari ingatan.

Suatu hari di Bandar Tun Razak, kerana keinginan terhadap sotong kangkung begitu tinggi, aku pergi ke salah sebuah gerai di pasar malam di situ dan bertanya , " kalau saya minta sotong kangkung tetapi tak nak sotong boleh tak? Apa yang tinggal yer ? " .  Tinggal kangkung dengan tahu dan " kuih " sajalah. Itulah jawapannya.

Apapun aku beli juga sebab keinginan yang tinggi untuk menikmati sotong kangkung. Namun apa yang aku beli terbuang begitu sahaja kerana tidak sedap langsung. Sebenarnya kekuatan sotong kangkung ialah pada kuahnya. Bila kuahnya tidak menjadi, tidak terasalah kesedapan sotong kangkung.

Beberapa ketika sebelum aku dapat kanser lymphoma , aku beranikan diri makan sotong dan sejak itu ada beberapa kali aku makan sambal sotong bersama nasi lemak. Jadi ingatan dan keinginan menikmati sotong kangkung kembali datang. Tetapi aku tidak terjumpa atau tahu di mana aku dapat beli sotong kangkung.

Suatu malam aku pesan pada anak perempuan ku minta carikan sotong kangkung. Dia singgah di satu kedai tom yam pesan sotong kangkung. Kata anak, pelayan kedai tu macam " blur" sikit dengar sotong kangkung, tapi dia pesan jugalah.

Bila sampai ke rumah, anak letak atas meja makan, aku tak sabar terus ambil bungkusan yang anak aku bawa balik itu. Bila diangkat terasa ringan semacam. Bila aku buka bungkusan, begitu hampa rasanya. Apa yang ada dalam bungkusan tu?  tumis air sayur kangkung berperencahkan anak sotong. Kecewa betul.

Sehari sebelum aku masuk wad untuk proses kimo yang pertama, kawan baik ku, membawakan sotong kangkung buatan isterinya sendiri. Puh la mak. Punyalah sedap. Seperti sotong kangkung yang pernah aku kenal dan kubayangkan. Terima kasih atas pemberian kawan itu dan kesediaan isterinya menyediakan sotong kangkung khusus untuk aku.

Akan tetapi kerana takut kena gout masa rawatan , aku elakkan bubuh serbuk kacang tanah dan tidak berani makan banyak. Apapun terpenuh hasratku untuk menikmati sotong kangkung.

Kini keinginan itu datang lagi. Rasanya ingin menikmati keenakan sotong kangkung. Nak cari la ni ka atau nak tunggu selesai kimo ke 6?

Ada cadangan? 🙂.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...