Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 7

Sambutan Hari Raya kali ini terasa amat berbeza . Tahun - tahun yang lepas sehari dua sebelum Hari Raya,  aku akan ke kedai buku, memilih dan membelikan anak menantuku buku-buku yang kufikirkan sesuai untuk mereka sebagai hadiah pagi Hari Raya ketika bersalam-salaman. Nak bagi duit raya sudah tidak sesuai buat mereka yang dah tobin kata orang Perak. Itu ( duit raya ) aku sediakan untuk cucu - cucu sahaja.

Akan tetapi tahun lepas aku tukar dari buku - buku kepada barang-barang kecil yang kuletakkan di dalam beg hadiah, bila kusedari buku-buku yang kubeli tidak berapa dibaca. Mereka bukan ulat buku seperti aku. Atau buku genre motivasi atau panduan hidup tidak menarik bagi anak - anak perempuan berbanding novel popular. Dan genre apapun tidak menarik bagi anak-anak lelaki yang bukan ulat buku hi hi.

Tetapi menjelang Hari Raya besok, aku tidak mampu mencari dan membelikan hadiah pagi Hari Raya buat mereka lagi . Aku cuma berbaring atau berligar - ligar  di sekitar bilik atau ruang tamu. Kesihatanku tidak mengizinkan aku bergerak bebas dan lincah seperi dulu untuk menyediakan itu semua. Kemeriahan semacam kurang terasa.

Pun dulu aku gembira menyambut hari kemenangan selepas dapat berpuasa sebulan penuh dengan bersolat taraweh di masjid setiap malam. Tapi tahun ini aku cuma berpuasa empat hari sahaja, selepas itu dokter tidak membenarkan aku berpuasa bila hari kelima tu buah pinggangku kering kerana kurang minum. Bahaya untuk kesihatanku dan sebenarnya pesakit yang dalam proses kimo memang tidak sepatutnya berpuasa. Ke masjidpun tidak dibolehkan kerana dalam kuarantin .

Jadi tiada apapun kemenangan bagi diriku melainkan rasa kosong kerana Ramadhan tidak kupenuhi seperti masa - masa lalu dan aku tidak pasti apakah usiaku mampu untuk sampai ke Ramadhan tahun depan. Hanya Allah sahaja yang tahu.

Semasa muda dan anak - anak masih kecil, aku gilirkan hari raya pertama sama ada Hari Raya Aidil Fitri atau Aidil Adha, antara rumah ibubapa isteriku dengan rumah ibuku.

Selepas berusia sedikit dan anak-anak pun sudah besar, aku tukar cara aku menyambut Hari Raya iaitu hari pertama mesti di rumah sendiri, petangnya baru ke rumah ibubapa isteri atau ibuku ikut giliran sebelum ini.

Bila ibubapa isteri sudah tiada dan begitu juga ibuku sendiri, dan anak-anak pun sudah berkahwin, tukar cara lagi. Aku dan isteri tidak ke mana - mana, anak-anak pula membuat giliran antara rumah aku dengan rumah mertua mereka. Begitulah masa beredar.

Semasa kanak  - kanak , selepas solat Hari Raya , kami pergi dari rumah ke rumah dan dari kampung ke kampung hingga selepas solat Asar. Solat Zohor dan Asar kami laksanakan di surau dan kampung di mana kami singgahi.

Bukan kanak-kanak sahaja dalam rombongan kami. Kami pergi dengan orang dewasa dan orang muda juga. Pendek kata kecil besar tua muda bersama. Tidaklah ada langsung dan tidak terlintas langsung mengutip duit raya. Tak ada. Naik ke rumah, minum sikit, bersalaman, berselawat dan bergerak ke rumah lain. Bagitulah.

Sekarang lepas solat sunat raya kebanyakannya balik ke rumah, ulang makan ketupat atau lemang sambil menonton TV. Kemeriahan dan Silatulrahim sudah kurang dipentingkan. Ziarah rumah kawan tunggu jemputan open house. Betul tak?

Mari kita betulkan sama  - sama sementara masih boleh dibetulkan atau semua dah selesakah dengan cara sekarang?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...