Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 84


Hari ini buat kesekiankalinya aku melanggar PKP dengan bersebab. Melalui perjalanan melebihi 40 km dan juga melebihi seorang dalam sebuah kereta. Isteri menggunakan alasan menghantar suami ke hospital sebagai alasan untuk bergerak dan mewajarkan lebih dari seorang dalam sebuah kereta. Aku menggunakan borang kemasukan ke wad dan juga kad temujanji.

Memanglah alasan itu ada. Tetapi ketakutan tetap juga ada. Bukan takut disoal siasat oleh polis yang mengawal laluan sekatan, kerana alasan kami adalah alasan yang wajar dan dibenarkan,  tetapi ketakutan kepada COVID 19 itu sendiri.

Hari ini di muka depan Sinar Harian , terpampang tajuk berita PERATUSAN LELAKI MALAYSIA KORBAN COVID 19 PALING TINGGI DI DUNIA.

59 daripada 77 orang yang meninggal akibat COVID 19 di Malaysia adalah lelaki. Ini menyumbang 76.6 % daripada keseluruhan mangsa yang meninggal dunia. Melalui laporan di TV pula, ramai yang meninggal itu ialah mangsa pada usia emas dan ada penyakit kronik. Aku dalam kategori ini.

Aku redah juga PKP dan mendedahkan diriku kepada kemungkinan terkena jangkitan COVID 19  ( kerana HUKM sendiri sudah dijadikan salah sebuah hospital yang mengendalikan kes COVID 19 ini. Banyak sekali laluan di dalam HUKM yang ditutup .) demi rawatan kanser lymphoma yang kuhidapi.

Hari ini aku kena masuk Wad walaupun PET Scan boleh saja dilakukan sebagai pesakit luar. Ini adalah kerana bacaan creatinine ku di luar julat normal walaupun  terlalu kecil selisihnya.

Dokter yang bertanggunjawab mahu memastikan keadaanku betul - betul sedia untuk menghadapi proses PET Scan. Kemungkinan besar malam ini aku akan diberikan drip air dan ubat yang perlu.

Lebih kurang setahun aku berulang alik ke HUKM sama ada hanya di Unit Jagaan Harian Hematologi atau dirawat di Wad 6G atau dikenali juga sebagai Wad Medical 4, aku amat selesa menerima rawatan. Kesemua dokter amat baik dan mesra begitu juga dengan kesemua jururawat. Baik dan mesra seperti satu keluarga.Kesakitan tusukan jarum untuk diambil darah dan tusukan jarum untuk tapak drip sudah jadi sebati dalam diri. Sakit yang mampu dihadapi walaupun prosesnya berpuluh kali.

Besok aku akan lalui PET Scan buat kali kelima. Prosesnya tidak menyakitkan. Cuma perlu meminum 3 - 4 gelas air yang tidak begitu sedap rasanya tetapi tidaklah menyiksakan seperti meminum fotrans untuk proses colonoscopy . Cuma radio active yang digunakan menyebabkan aku perlu menjarakkan diri dengan orang lain terutama ibu mengandung dan kanak - kanak buat beberapa ketika sehingga kesan radio aktif itu hilang.

Setelah setahun dan melalui sepuluh kali proses kimo, aku amat mengharapkan hasil PET Scan kali ini menunjukkan aku bebas sepenuhnya dari sel - sel kanser. Doakan aku.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...