Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 78


Adalah menjadi pemandangan biasa di tempat yang tertera DILARANG MEMBUANG SAMPAH DI SINI di situlah dilonggokkan sampah.

Juga perkara biasa di laluan yang bertulis NO ENTRY orang memandu juga masuk ke laluan itu.

Tadi di cafeteria HUKM memang sudah dijarakkan tempat duduk makan. Kalau meja panjang tu, seorang duduk di hujung dan seorang duduk di hujung yang lagi satu atau pilih saja meja lain yang kosong. Di atas setiap meja ada ditulis peringatan untuk menjarakkan diri. Namun ada juga yang menarik kerusi lalu duduk juga dalam kelompok yang rapat antara satu sama lain.

Memang begitukah tabiat orang Malaysia. Apakah ini ada kaitan dengan cara kita mendisplinkan anak - anak ?

Bila anak memanjat pokok, yang sepatutnya kita berkata " Turun Atan, bahaya panjat pokok nanti jatuh." sebaliknya kita berkata dengan marah " Panjat lagi, panjat lagi tinggi- tinggi".

Bila anak main pisau kita sebut " Main lagi pisau, ambil dalam laci tu banyak lagi."

Itu sekadar andaian. Tapi memanglah kita di Malaysia ni pelik sikit.

Semalam ada seorang wanita datang ke Pasar Raya HERO di Bandar Seri Permaisuri untuk membeli belah. Petugas menghalangnya masuk kerana tidak memakai penutup hidung dan mulut. Mengomel dia marah - marah kerana tidak dibenarkan masuk. Katanya payah nak dapat penutup mulut dan hidung di pasaran sekarang. Memanglah diakui kesukaran mendapatkannya. Tapi tidak boleh ke ambil inisiatif menutup mulut dengan sapu tangan ke apa ke kerana pengunjung lain semua berbuat demikian? Akhirnya dengan bersungut dan marah - marah dia meninggalkan pasaraya tersebut. Baguslah petugas di pasaraya itu bertegas demi keselamatan orang ramai.

Pendek kata banyak sekali apa yang dilarang itu yang dibuat. Larangan Pergerakan Terhad kerana ancaman COVID 19 ni pun ramai juga yang melangarinya malah ada pulak pihak yang mempertikaikannya. Memang pelik kan?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...