Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 72


Tengahari tadi aku singgah makan di gerai makan tepi jalan berhampiran Surau Saujana Impian. Sementara menunggu makanan disediakan, aku bertanya kepada tuan punya gerai samada di gerai tu ada tandas atau tidak?. Pekedai tu memberitahu aku tandas tak ada dan menyarankan supaya aku guna tandas surau. Jauh jugalah menapak pergi dan balik kerana kawasan surau ini begitu luas. Sebenarnya surau ini nama saja surau atau berstatus surau tetapi bangunannya lebih besar dari kebanyakan masjid biasa.

Ketika menapak balik ke gerai makan tersebut, tiba - tiba mindaku diterpa ungkapan ini " makan sana, berak sini
"
Sebenarnya sergahan itu benar - benar berlaku kalau tidak silap aku pada tahun 1973 tatkala aku baru sahaja berkhidmat di Ayer Tawar, Manjong ( Masa itu masih lagi dengan nama Dindings ). Aku yakin peristiwa itu berlaku sekitar tahun itu kerana hari itu aku naik bas dari Ayer Tawar kerana aku belum ada kenderaan sendiri. Tapi apakah mungkin sekitar tahun 1980an bila aku naik bas kerana kereta sedang dicat baru? Ah tak apalah. Latar waktu tidak penting. Apa yang penting ialah suasana dan latar tempat ianya berlaku.

Aku baru turun bas di Sitiawan dan kebetulan tempat hentian bas ( bas stop ) itu berhampiran dengan restoran mamak De Mama ( kalau ingatanku masih betul ).

Oleh kerana terasa nak buang air kecil sesangat ( kata orang Perak nak terkayo) aku terus masuk ke kedai mamak itu dan sebagaimana kebiasaan aku, aku minta izin nak ke tandas kepada petugas kedai itu. Rasanya dia juruwang merangkap pengurus. Ketika itulah aku disergah " Makan sana, berak sini ". Aku tidaklah membalas balik kerana tugas hakikiku masa itu ialah hendak segera membuang air kecil.

Sebenarnya mamak itu melepaskan emosinya kerana mungkin betul ada orang yang makan di gerai makan majlis daerah yang bersebelahan dan tumpang ke tandas di kedainya.

Kalau tidak silap deretan kedai makan berkenaan yang betul - betul bersebelahan  dengan restoran itu yang terletak di penghujung bangunan kedai ( corner lot ) baru saja dibuka. Jadi tiba - tiba menjadi pesaing kepada restoran itu. Itulah punca marahnya dan tidak fasal - fasal aku yang baru turun bas disergahnya begitu.

Banyak lagi episod lucu yang aku alami semasa mula ditempatkan di SMJK ( C ) Ayer Tawar. Nantilah aku ceritakan. Dengan drip terpasang di tanganku,  tidak selesa juga untuk menaip. Mujurlah drip di tangan kiri.

Ok sekian dulu dari Bilik Pengasingan 12, Wad 6G, HUKM.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...