Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 46


Kesah yang nak kupaparkan kali ini ialah  kesah suatu hari di Puduraya. Tarikhnya aku  dah lupa kerana  sudah lama ianya berlalu tapi teringat tiba - tiba nak share bila tadi berbual dengan isteri tentang perkhidmatan bas ekspres.

Hari itu aku naik bas untuk balik ke Ipoh atau Pulau Pinang, aku tak berapa ingat. Itu pertama kali aku naik bas syarikat berkenaan.

Ketika penumpang sudah ramai yang naik dan hampir penuh tetapi bas belum nak bertolak, seorang lelaki lingkungsn usia 30an membawa kotak besar yang berisi air kotak minuman naik dan membuka kotak tersebut dan mengedarkan air  kotak minuman tersebut. Dia meminta penumpang edarkan minuman kotak  itu ke setiap penumpang.
Bagus syarikat bas ini kerana menyediakan minuman bisik aku dalam hati.

Ada penumpang bertanya . " Abang, boleh atau tidak ambilkan untuk member yang pergi ke tandas ? ". Orang itu kata,  boleh.  Begitulah lebih kurang dia membenarkan.

Kemudian dia bertanya,   " Semua dah dapat ? Ada lagi yang belum dapat ? "
Nampak begitu perihatin. Tapi rasa hormat dan kagum tiba - tiba merudum bila dia berkata " Ok yang sudah ambil, sila bayar RM2 katsnya."

Terpinga - pingalah semua penumpang tetapi dengan hati yang bengkek aku rasa dan bercampur dengan  malu alah dan malas nak bertekak,  masing - masing hulurlah RM2.

Eh berniaga macam inipun ada yer? Macamana hukumnya tu ? Barangan yang dijual, barangan halal. Dia pun tentu sudah mengeluarkan  modal untuk membeli minuman kotak itu.Tapi cara jualannya macam menipu.

Macamana tu ustaz?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...