Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 45


Baru sekejap ni tadi semasa nak membelok masuk ke perkarangan HUKM mengambil isteri, terlintas nak bagi cadangan kepada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ ) supaya memberikan kursus khas kepada pemandu-pemandu ( tuan punya - tuan punya kereta - kereta kategori mahal atau mewah ).

Kandungan kursus itu antara lain ialah mengenalkan mereka kepada komponan signal  di kereta mereka dan cara menggunakannya. Ini kerana kebanyakan mereka yang memandu kereta mewah tidak pernah atau jarang sangat menggunakan signal. Mungkin juga mereka tidak tahu bahawa kereta mereka ada signal. Atau apakah memang kereta mewah tidak dibekalkan signal oleh pengeluar atau dicabut awal - awal semasa dibeli. Ini bukan semua ye. Tetapi sebahagian besarnya begitu..

Mereka juga harus diberi kursus maksud - maksud setiap aignal yang diberi oleh pemandu kereta murah yang memang ada signal. Kalau ada simpang ke kiri, orang depan bagi signal kiri, maknnya pemandu kereta murah ni nak masuk simpang kiri atau setidak - tidaknya nak bersedia di lane kiri. Beritahu mereka janganlah memandu laju dan memotong di sebelah kiri apabila nampak kereta murah di depan beri signal kiri dan berilah peluang kereta murah ni masuk ke lane atau simpang kiri tersebut.

Ajar juga mereka, kalau nak tukar lane kena bagi signal. Tunjuk praktikal kat mereka. Kalau signal kereta mereka memang dah dicabut signalnya, suruh mereka pasang balik.

Pendek kata kursus khas ini kandungannya ialah mengenalkan mereka kepada signal yang ada di kereta mereka dan cara menggunakan signal tersebut di samping maksud signal tersebut. Ajar juga mengenal maksud signal  dari kereta lain di hadapan mereka dan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan.

Itu saja isi tulisan saya hari ini dan saranan saya kepada pihak JPJ. Harap ada sambutan dari pihak JPJ.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...