Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 40

Memanglah hati setiap orang itu tidak sama. Memanglah cara berfikir seseorang itu tidak sama. Memanglah sikap seseorang itu tidak sama. Itu kononnya hak peribadi masing - masing yang orang lain tidak perlu ambil kesah. Tapi rasanya tidak salah kalau saya kemukakan rasa tertanya - tanya dalam diri saya untuk dikongsi dengan orang yang mungkin tertanya - tanya sama seperti saya atau yang boleh bersetuju dengan pandangan itu hak individu itu sendiri.

Sikap - sikap begini, memanglah hak peribadi masing - masing , tetapi sikap - sikap begitu menyakiti perasaan orang lain. Wajar tak ?

Seorang rakan baik semasa di sekolah berasrama penuh, rakan baik juga semasa di maktab,  tetapi bila terpisah kerana meneruskan kehidupan masing - masing selepas keluar maktab , boleh tidak teruja langsung untuk bersua malah membalas sms dan panggilan juga tidak mahu . Bagaimana tu?

Dari rakan lain yang mengenali kawan kita itu,  kononnya isteri kawan kita itu tidak suka rakan suaminya datang ke rumah? Ini lagi satu sikap yang tidak salah kalau saya tertanya - tanya wajarkah ?

Kepada kawan kita itu, yang kalau isteri dah feelnya begitu, tidak beranikah keluar rumah untuk bertemu rakan lama kita yang menginap di resort yang dekat je dengan rumah kita? Atau nak jawab call atau balaa sms pun kena dapat kebenaran isterikah?

Seorang rakan yang sama - sama menuntut di universiti selama 4 tahun, bila dihubungi untuk bersama - sama bersilaturahim di Whatsapp Group yang ditubuhkan, boleh menjawab, tidak perlu dan berkata kalau ada hal penting nanti call le.  Apa alasan untuk mengwajarkan sikap itu? Malas untuk berwhatsapp ?  Sekurang - kurang jadilah ahli CCTV yang setidak - tidaknya dapat juga mengikuti perkembangan kawan2 Betul tak ? Dan bila dia kata kalau hal penting nanti call le, ingat kita berminatkah nak call dengan orang yang bersikap begini?

Ada yang left group tanpa sebab dan kemudian marah bila apa yang dibincangkan dalam group tidak sampai kepadanya . Wajar tak ?

Rakan baik kita ambil inisiatif mengwujudkan Whatsapp Group bagi mengeratkan semula jalinan kasih yang terputus kerana hambatan kerja. Bila bicara di whatsapp bermula, kita diam membisu walaupun kita sudah di "add in". Wajarkah ? Kalau nak jadi CCTV pun biarlah kita beramah mesra seketika. Betul tak ? Bukan diam membisu seolah - olah kita tidak wujud.

Sikap - sikap begini, memanglah hak peribadi masing - masing , tetapi sikap - sikap begitu menyakiti perasaan orang lain. Wajar tak ?

Fikir - fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...