Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 39


Bila ada pembaca yang bertanya " Apa coretan Pak Ya hari ini ? " saya jadi bersemangat untuk terus menulis walaupun yang bertanya itu cuma seorang.  Bermakna kawan kita ini , yang baru dikenalkan dengan blog Luah Bicara Pak Ya dan Whatsapp Group Luah Bicara mengikuti tulisan saya serta membayangkan saya menulis setiap hari.

Memang itu hasrat saya dan memang begitu itu yang saya lakukan dulu.
Saya begitu terpanggil untuk menulis setiap hari kerana ada yang memaklumkan mereka menunggu tulisan saya setiap hari.  Cuma kebelakangan ini adalah hari hari yang saya tidak menulis. Seperti yang pernah saya tulis, mementumnya sudah berkurangan kerana respon yang juga terasa berkurangan. Sehingga saya tertanya di dalam hati, sudah hilangkan sengat tulisan saya? Atau adakah satu langkah yang salah bila saya mengwujudkan blog dan memberhenti posting saya ke whatsapp - whatsapp group?   Mungkin audien yang mengikuti tulisan saya lebih selesa membaca di whatsapp group dari di blog kerana membuka whatsapp tidak rasa terpaksa seperti membuka blog. Tapi pembaca setia seharusnya menjadi pengunjung setia blog saya juga

Banyak sebab yang kait berkait yang saya rasakan kenapa respon sudah tidak saya rasakan lagi. Viewers yang sudah melebihi 1,000 menggambarkan adanya penambahan bilangan pembaca, namun tidak ada komen yang ditinggalkan membuatkan saya semakin merasa sepi.

Tak apalah. Setiap yang pasang ada surutnya. Menjawab soalan apa yang saya nukilkan hari ini, ini ada satu nukilan kecil.

Tadi peristiwa kereta Viva yang saya pandu berlanggar berdepan hingga kos memperbaiki kerosakannya mencecah RM8,000 lebih,  hampir berulang. Episodnya hampir sama. Saya memandu di lorong yang betul dan perlahan tetapi ada kereta yang masuk ke lorong saya dari arah depan secara tiba - tiba.

Kalau dulu pemandu kereta yang merempuh kereta saya dipengaruhi alkohol dan mengantuk, kali ini saya rasa dia leka dengan handphonenya sambil memandu.

Panik juga bila tetiba kereta dari arah bertentangan  memasuki lorong saya dan hampir benar melanggar kereta saya. Mujurlah hon yang saya bunyikan menyebabkan pemandu berkenaan tersedar dan dia sempat mengelak dari berlakunya pelanggaran. Kalau tidak siksa juga patah kaki sementara kereta siap diperbaiki.

Berbeza dengan yang berlaku pelangaran itu di mana pemandunya  ( anak muda Cina )  dan bapanya mengambil tanggungjawab membuat laporan polis dan sebsgainya, yang membuat saya tidak perlu keluar satu sen pun  kos memperbaiki kereta saya, pemandu yang ini, berhenti pun tidak untuk meminta maaf.  Dia terus berlalu seperti tidak ada apa - apa terjadi. Memanglah tidak terjadi tetapi orang yang beradab akan tetap berhenti untuk meminta maaf.

Panas juga hati tua ini. Saya berhentikan kereta dan  keluar dari kereta memerhati pemandu yang berkenaan yang akhirnya parking lebih kurang 300 meter dari tempat saya berdiri.
Ramai pemandu muda sekarang bersikap begitu. Memandu ikut suka dan bila salah tidak mahu mengaku salah.

Malaslah saya hendak pergi mendapatkannya sementelah agak jauh dan  tidak berlakupun perlanggaran. Tapi hati memang " bengkek le " melihatkan sikap pemandu begitu. Saya pun pernah muda dulu tetapi tidaklah bersikap begitu.

Akhirnya saya masuk kereta dan meneruskan pemanduan.

Itu saja nukilan saya hari ini untuk renungan bersama.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...