Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 38


Hari ini terpampang di muka hadapan akhbar Utusan Malaysia, Utusan Terus Diterbitkan. Ini sekali gus mematikan spekulasi yang tular di media sosial bahawa Utusan Malaysia dan Kosmo bakal berkubur.

Ini yang ditularkan semalam.:

ESOK, 21 OGOS 2019.
JANGAN lupa beli EDISI TERAKHIR akhbar Utusan Malaysia & Kosmo... Simpan baik2 untuk dijadikan sbg bahan SEJARAH.

Shukur Alhamdulillah ianya tidak berlaku sekurang - kurang dalam tempoh terdekat. Usaha sedang dijalankan untuk menyelamatkannya. Sayang sekali kalau akhbar yang membawa aspirasi Melayu ini berkubur. Sejarahnya amat panjang. Jasanya juga amat banyak terutamanya kepada orang Melayu. Nama asalnya pun Utusan Melayu sebelum.ditukar kepada Utusan Malaysia

Ada  yang beranggapan akhbar ini sebagai akhbar sebuah parti politik tersohor. Saya tidak bersetuju sama sekali kerana setiap akhbar yang diterbitkan oleh parti tertentu, semua artikel dan beritanya 100% suara parti berkenaan. Akan tetapi Utusan Malaysia adalah media umum yang membawa suara hati orang Melayu seluruhnya ( sepatutnya dirasai begitu), tanpa menafikan memang ada pertaliannya dengan parti berkenaan. Malang sekali ada orang - orang Melayu yang benci kepada Utusan Malaysia kerana konon membawa suara parti berkenaan.

Ketika saya baru sampai ke Beranang, ada member masjid yang memaklumkan sudah hampir tujuh tahun tidak membaca Utusan, membeli apatah lagi. Macam berdosa pulak orang yang membaca Utusan Malaysia ni.

Ada pihak yang tidak mahu rangkaian  primis niaganya menjual Utusan Malaysia. Ada pihak yang menghalang langganan Utusan Malaysia. Betapa tidak sedarnya mereka betapa peranan yang dimainkan oleh Utusan dalam menyatukan orang Melayu dan akhirnya membawa kepada kemerdekaan negara.

Saya tidak berhasrat menyusurgalurkan sejarah penubuhan dan peranan yang dimainkan oleh Utusan kerana tidak mahu tulisan ini menjadi rencana sejarah yang pembaca boleh saja mencarinya sendiri melalui pelbagai media.

Hasrat saya cuma.satu, mahu orang Melayu menghargainya sebagai khazanah bangsa dan membantunya untuk bangun semula.

Utusan yang  ditubuhkan pada 1938,  lama sebelum merdeka kini dimaklumkan menghadapi masalah kewangan. Kita boleh membantunya dengan membeli atau melanggan Utusan, bukan meminggirkan sebagaimana sekarang tidak mengira ideologi politik anda  Pembaca yang mempunyai syarikat boleh membeli ruang  iklannya.

Sebenarnya kalau kita sayang kepada Utusan, khazanah yang tidak bernilai ini, dengan derma sepuluh ringgit seorang pun dari setiap orang Melayu , dapat banyak membantu memulihkan Utusan.

Fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...