Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Tulisan 58

Hari ini saya tidak menulis atas  tajuk- tajuk atau perkara - perkara khusus sebaliknya apa yang saya teringat bila berada di sesuatu tempat atau dalam sesuatu situasi sepanjang hari ini..

Ke ATM BSN pagi ni. Kebetulan memang dalam laluan saya ke Masjid Al.Najihin. Tengok pelanggan berbaris agak panjang. Mesin tergendala. Cadang nak bergerak dah ke bank lain di sebelah. Saya sebenarnya tidak.kesah dengan bayaran RM1 kalau keluarkan dari ATM bukan bank kita. Apa ada pada RM1 berbanding dengan petrol kereta bergerak ke ATM nak cari juga ATM bank kita? Cari parking lagi. Ramai yang ada bank lain berdekatan, hendak juga ke ATM bank sendiri. Saya memang tak faham yang ni.

Saya tak jadi ke bank lain kerana sedang menapak bank bersebelah sistem dah ok dah.

Ada yang menggunakan CAD. Ada yang menggunakan ATM. Pelanggan yang menggunakan CAD punyalah lama urusan dia seorang je. Saya tak berani komen apa-apa kerana tidak tahu apa masalah dia sebenarnya.

Kat sini saya teringat satu kesah beberapa tahun dulu. Saya buat kad ATM gantian kerana kad saya hilang. Setelah selesai (kononnya) saya diarahkan ke ATM untuk mengaktifkan. Namun beberapa kali saya cuba tidak berjaya kerana masalah sistem. Saya mengadu kepada pegawai di kaunter. Komennya saya yang tidak tahu menggunakannya.

Saya maklumkan ada masalah dengan sistem. Dia tidak percaya. Benggang juga. Saya bukan buta IT. Akhirnya pegawai itu ajak saya ke ATM dan malu sendiri ( kalau pandai terasalah ) . Memang ada masalah pada sistem.

Saya cakap dengan pelanggan-pelanggan lain, janganlah bila orang tu tua sahaja, bersongkok maka terus mengkategorikannya sebagai bodoh. Bahaya. Mungkin pelanggan tua  itu bekas pengarah, CEO atau Ketua Jabatan. Mana tahu kan? Ini bila tua je dikaitkan dengan bodoh. Tak tahu.

Selesai di BSN saya ke Celcom. Nak bayar bill hp. Saya sampai 10.03 pagi. Waktu buka sepatutnya 10 pagi. Tapi bila saya nak masuk dimaklumkan lagi 5 minit. Saya tanya balik, kenapa? Sistem.belum "on". Saya basuh sikit je, sepatutnya "on" sebelum pukul 10.00. Saya berani kata begitu sebab saya pernah menulis dalam Tulisan , semasa saya memberi kursus, saya pastikan pada ketika peserta pertama menapak masuk dewan, saya sudah boleh tekan "enter" untuk memulakan kursus.

Saya kena bayar RM120. Saya beri duit RM200. Budak kaunter tanya saya balik, tak ada duit kecil ke? Malas nak bising,carilah duit RM5 dan RM1 beberapa keping untuk mencukupkan RM20. Malas nak komen dah. Sepatutnya mereka bersedia. Inipun saya dah tulisan dalam Tulisan

Lepas tu saya mencari suratkhabar. Sejak member penjual surat khabar di Pusat Komuniti Bandar Tun Razak,  berhenti menjual surat khabar, terpaksa cari tempat lain. Petronas Seri Permaisuri pun berhenti jual suratkhabar tak tahu kenapa? Nak cari di Seven 11, sejak Malaysia Baru apa ke jadahnya mereka takut nak jual Utusan Malaysia. Tapi akhbar-akbar parti yang sah suara parti jual pulak. Utusan Malaysia tidak pernah jadi surat khabar rasmi Umno. Ia suara Melayu dari sebelum merdeka lagi. Apa ke masalahnya orang Melayu sendiri benci Utusan?

Pindah ke Beranang, ada seseorang tegur saya kepit Utusan. Saya dah 7 tahun tak baca Utusan , katanya. Beli apatah lagi. Hinanya Utusan yang pernah berperanan menyatukan Melayu.

Oklah dah petang baru tulisan ni siap. Saya pos seadanya saja.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...