Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 5

Semalam, sendirian di rumah, sempat menonton siaran ulangan ( entah ulangan ke berapa kali dah. Biasalah Astro ) drama TV Pintu No. 9 Masjid Nabawi. Kesah Allahyarham Dato' S.Roomai Noor ( meninggal pada 6 Mac  1996 ) dengan Allahyarhamah Datin Umi Kalthum  ( meninggal pada 24 Julai 2013 ). Kesah benar penantian setia seorang isteri di Pintu No. 9 Masjid Nabawi terhadap suami ketika menunai Umrah di Tanah Suci. Cerita berakhir dengan suami tersayang meninggal dunia di Tanah Suci .

Menonton drama ini mengembalikan kenanganku kepada apa yang berlaku kepada aku di Masjid Nabawi ketika menunaikan Fardu Haji pada tahun lepas. Pada hari terakhir sebelum berangkat pulang yang jatuh pada hari Jumaat, aku pitam di dalam saf ketika menunggu khutbah Jumaat dan seterusnya solat Jumaat.

Aku tidak mampu untuk mengangkat kepala aku. Kalau aku angkat dunia seperti berpusing dan aku akan termuntah. Jemaah yang tidak tahu mendesak aku untuk ke tepi. Tetapi aku memang tidak mampu.

Aku terpaksa dibiarkan di situ ( terbaring di dalam saf ) sehinggalah Solat Jumaat berakhir. Bila solat Jumaat berakhir, rakan sebilik dan seorang rakan lain cuba uruskan aku. Tapi aku memang langsung tak boleh bangun atas sebab yang kusebut di atas.

Terbaringlah aku di situ. Akhirnya aku terpaksa diusung ke tepi kerana tempat aku terbaring adalah laluan khusus untuk jemaah wanita menuju ke Raudhah.

Memang termuntah tetapi sempat disedia plastik dan tidaklah aku mengotori Masjid Nabawi yang suci.

Akhirnya Pegawai Tabung Haji yang dihubungi membawa aku ke Klinik Tabung Haji di Hotel bersebelahan hotel aku menginap dengan menolak aku di atas wheelchair.

Kawan - kawan baik aku, kawan sebilik , menyangka aku akan meninggal ketika di Masjid Nabawi tadi. Cantik sangat ketikanya kata mereka. Di Masjid Nabawi ketika Solat Jumaat.

Memang ada yang bercita - cita untuk meninggal di Tanah Suci.

Seorang kawan ketika memeluk aku semasa reunion terakhir maktab aku ( terakhir kerana belum ada yang baru, yang baru baru dalam rancangan ) mengucapkan kepada aku , selamat berangkat ke Mekah tetapi tidak mahu mengucapkan selamat kembali kerana kata beliau, sepatutnya semua kita yang pergi ke Tanah Suci bercita - cita untuk meninggal di Tanah Suci.

Namun ia berbalik kepada kesediaan dan persediaan kita untuk menghadapi kematian. Bukan masalah cinta kepada dunia.

Pernah aku menulis dalam Tulisan 3 , seperti menghadapi peperiksaan, kalau persediaan kita mantap kita tidak gentar menghadapinya.  Jika persediaan untuk ke akhirat sudah mantap kita tidak takut menghadapi kematian. Soalnya sudah sediakah kita?

Ustaz Ismail Kamus dalam ceramahnya bertanya, kalau kita mati malam ni boleh tak? Dia sendiri beritahu  jemaah kata tak boleh ustaz kerana belum sedia. Soalnya bila nak sedia? Masa tak ada dah. Jadi gunakanlah setiap waktu yang ada untuk beramal, untuk bersedia menghadapi kematian.

Aku tutup Luah Bicara kali ini dengan meninggalkan soalan ini:

Sudah bersediakah anda?

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...