Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 15

Kalau ada orang menyampaikan salam dan kita panjangkan atau foward kan salam orang itu, salam itu jadi salam kita atau masih salam orang itu?

Begitu juga bila ada orang menyampaikan ucapan tahniah atau ucapan takziah lalu kita panjangkan ucapannya itu dengan istilah whatsappnya kita foward kan, persoalan yang sama, ucapan itu jadi ucapan kita atau masih status nya ucapan orang yang asal?

Hakikatnya ucapan itu masih kepunyaan orang yang asal dan kita cuma memanjangkannya saja sama seperti menyampaikan salam kawan kita kepada kawan kita yang lain.

Jadi, bukan semua perkara boleh main foward sahaja. Hal ini tidak diajarkan di sekolah atau universiti tetapi dengan berfikir sedikit, kita akan menjadi lebih betul atau tepat dalam melaksanakan sesuatu waima yang kecil - kecil sekalipun.

Jadi janganlah lagi selepas ini fowardkan salam atau ucapan. Salam atau ucapan itu dari hati ikhlas kita. Jadi kenalah rajin sedikit kan?

Kalau malas menaip sendiri atau mencipta kad ucapan sendiri, ambil saja dari dalam galari. Bila ambil dari dalam galari, bila kita send, ia tidak lagi berstatus foward. Ia menjadi hak kita. Kalau rajin lagi, simpanlah ucapan - ucapan atau kad - kad ucapan dalam folder khas dan ambil dari situ bila nak menyampaikan ucapan.

Bercakap tentang foward ini, ia lebih kepada artikel - artikel ,  gambar - gambar mahupun video yang kita terima dan rasa nak kongsi dengan orang lain. Inipun kena adalah etikanya.

Jangan terkejut kalau ada di kalangan kita forward sesuatu tanpa membacanya terlebih dahulu. Tengok tajuk atau gambar terus foward sedangkan kita sendiri tak tahu apa yang kita foward.

Bila nak foward sesuatu tu, bacalah dulu, faham betul - betul. Tapis. Betul ke tidak? . Terbaru ke dah 5 - 6 tahun sudah punya hantaran? Kalau dah sahih pun, berfikirlah, apakah kesannya bila kita foward. Bagus ke atau memudaratkan ke? Pendek kata kita kena ada rasa pertanggungjawapan terhadap tindakan kita foward sesuatu. Jangan main belasah saja cakap kasarnya.

Anda boleh forward tulisan saya ini kepada rakan - rakan di luar group jika dirasakan ada faedahnya. Forward ye bukan copy dan paste hi hi. Sebab ini hak cipta saya. Kalau forward tu ia kekal hak cipta saya. Kalau copy paste dan jadi hak anda pulak. Salah tu. Dah jadi hasil ciplak.

Ada member yang tertarik dengan tulisan saya minta kebenaran nak tulis semula cara dia tapi nak ambil idea saya dan ayat - ayat saya yang dia rasa cantik. Ih ih payah sikit dengan kawan macam ni. Tak bagi kata kedekut atau berkira. Nak bagi, eh hak saya tu !

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...