Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 12

Hari ini 20 hb. Jun 2019. Kubelek semua diari yang aku ada untuk mengimbau kembali apa yang berlaku pada tarikh yang sama di tahun - tahun yang lepas.

Malang sekali bila  kudapati hampir semua diari yang aku simpan tidak tercatit apa  - apa pada tarikh 20 hb. Jun. Kecuali dua tiga diari tetapi kandungannya tidak sesuai untuk dikongsikan.

Kenapa berlaku tiada catatan pada tanggal 20 hb. Jun dalam diari  - diari tersebut?

Ia menunjukkan aku bukanlah pencatit yang baik. Ada kalanya tertinggal juga. Kenapa pula tertinggal dalam banyak diari ? Kerana disiplin diri yang kurang tentunya. Di awal tahun berkobar - berkobar untuk mencatat tetapi bila sampai pertengahan tahun mula tertinggal.

Bila mula tertinggal mulalah ianya jadi berpanjangan dan mencatat semula bila mood menulis kembali ada.

Membaca kembali diari  - diari lama akan berguna dalam mengimbau kembali apa - apa peristiwa pahit manis yang kita lalui. Pun mungkin ada peristiwa  - peristiwa bersejarah yang melibatkan kepentingan rakyat negara tercinta ini. Contohnya tarikh bila hubungan pulih semula antara Malaysia dan Indonesia setelah berkonfrantasi dengan Indonesia yang berselogankan Ganyang Malaysia.

Ada tercatat dalam diariku di mana aku dan kawan - kawan yang terlibat latihan menari untuk menyambut Sepuluh Tahun Merdeka di Sekolah Menengah Aminuddin Baki , Kg. Pandan, terpaksa berjalan kaki balik ke Sekolah Alam Shah di Jalan Cheras kerana tiada bas yang dapat membawa kami balik.  Bas - bas digunakan mengangkut orang ramai ke Lapangan Terbang Subang untuk menyambut Delegasi Malaysia yang diketuai oleh Tun Abdul Razak bin Husain yang berjaya berunding dengan Menteri Luar Indonesia ketika itu iaitu Tun Adam Malik. 

Sayang sekali sukar aku mencari semula tarikh hari peristiwa itu kerana Diari 1967 aku yang kutulis dengsn dakwat basah habis melebur terkena air ketika Diari tu berada di dalam kotak ketika pindah rumah.

Tercatat juga dalam diari  aku tarikh bila tv berwarna dilancarkan menggantikan siaran tv hitam putih . Tarikh bila jam Semenanjung Malaysia diselaraskan dengan Sabah dan Serawak. Kita menpercepatkan jam kita sebanyak dua kali kalau aku tidak silap.

Begitulah bergunanya menulis diari atau catatan harian. Jadi kenapa yang masih muda ini tidak memulakannya?

Catatlah dalam.bentuk penceritaan. Yang melibat perasaan, pandangan dan sebagainya. Ianya lebih menarik untuk dibaca semula kerana ada jiwanya berbanding kalau kita menulis secara nota ringkas yang tidak melibatkan perasaan.

Bermulalah bagi yang masih muda. Kepada yang dikategorikan warga emas pun apa salahnya kerana kita bukan tahu bila hidup kita akan berakhir. Mana tahu kalau boleh sampai seusia PM kita sekarang. Betul tak? Jom mula menulis diari.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...