Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 11

Membelek - belek Diari 1979 kutemui coretanku untuk 17 Februari 1979. Bermakna coretanku lebih 40 tahun silam.

" Malam ini menonton drama TV KABUS DI RANTAU begitu baik lakunannya, pengolahannya dan falsafahnya "

Itu antara coretanku pada tanggal 17 Februari 1979 itu.

Drama itu dalam bentuk hitam.putih kerana siaran TV Malaysia masih dalam hitam putih ketika itu. Drama hebat penuh berseni arahan pengarah tersohor ketika itu Sdra Abdullah Zainol.

Pelakun utamanya Azean Irdawaty dan Khalid Salleh. Kedua-keduanya telah pergi mendahului kita. Al Fatihah.

Lakunan Khalid Salleh yang kalau tidak silap buat pertama kalinya di layar tv amat mengesankan sebagai pengesek biola bernama Adam yang buta. Gerak badan , memek muka dan gerak matanya begitu hidup dan meyakinkan sehingga aku ( rasanya begitu juga penonton lain ) menyangka dia seorang buta yang diambil berlakun.

Lakunan Azean juga begitu hidup sebagai seorang guru muda yang mengajar jauh di rantau orang.

Babak akhirnys yang menyentuh hati ialah babak Azean dalam gerabak keretapi api ketika kereta api bergerak meninggalkan stesen keretapi kecil lagi terpencil itu . Meninggalkan desa itu dan sekali gus meninggalkan Adam. Beberapa detik sebelum drama tamat, guru muda itu menyarungkan cincin pemberian Adam ke jari manisnya. Tanda dia menerima cinta dan lamaran Adam untuk memperisterikannya.

Begitu touching. Dan seingat aku di zaman drama hitam putih yang disiarkan seminggu sekali dalam slot Drama Minggu Ini ketika itu , tidak ada dialog klise " aku sudah lama maafkan kau ".

Berbalik kepada Diari - Diariku, aku sekarang di dalam dilema.

Aku terlalu sayang kepada diari - diari itu yang aku simpan puluhan tahun. Bukan senang mengimbau kembali kesah silam kalau tidak dicatatkan. Tapi akhirnya aku harus memusnahkannya sebelum aku meninggalkan dunia ini buat selama - lamanya. Kenapa ?

Aku tidak mahu anak - anak dan orang lain membaca diari - diari yang mengungkapkan antara lain rahsia - rahsia yang terlalu rahsia. Episod - episod peribadi yang terlalu peribadi.

Biarlah ceritaku, rahsiaku dan episod yang aku lalui berkubur bersama berkuburnya aku. Biarlah tiada siapa yang tersentuh dan disentuh. Biarlah kalau ada cerita buruk ia berkubur bersamaku kerana menjaga maruah  diri dan maruah  orang lain sesuatu yang dituntut agama kita.

Persoalannya bila diari - diari itu harus kumusnahkan sedangkan rasa sayang masih menebal sementara usia semakin lanjut dan ajal maut tidak pernah diberitahu tarikhnya.

Sekian dulu luah bicaraku kali ini.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...