Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 1

Sudah agak lama terhenti menulis setelah Tulisan mencecah angka 100. Seratus angka yang selalunya jadi penutup atau penanda aras sesuatu pencapaian.

Saya menjadi tidak pasti akan melanjutkan Tulisan atau _berhenti terus_ atau menamakan dengan nama lain.

Akhirnya keinginan menulis dan berkongsi pengalaman, buah fikiran dan rasa masih wujud dalam diri, lalu saya pilih untuk menulis terus dan kali ini saya namakan Luah Bicara.
Dalam Luah Bicara 1 ini, saya ingin menulis semula perkara yang pernah saya tulis dulu, yang mendapat respon yang baik juga, tetapi terasa perlu mengulangnya semula bila menghampiri Hari Raya Aidil Fitri ini. Sesuatu yang perlu direnung dan diambil tindakan bersama .

Perkara pertama yang ingin saya sentuh ialah tentang cara bersalaman anak cucu kita yang sudah terpesong dari cara sebenar dan sudah menjadi lumrah tanpa ada yang menegur atau membetulkannya dengan serius.

Ramai sekarang yang bersalaman dan membawa tangan kita yang disalami ke dahi mereka. Ini bukan sahaja oleh kanak - kanak malahan oleh remaja-remaja awal dua puluhan atau lebih. Ini bukan dari budaya Melayu dan Islam. Ini budaya orang lain.

Apa yang sepatutnya ialah mereka mencium tangan orang yang disalami yang tentunya yang lebih dewasa dan dihormati.
Ada juga yang tidak membawa tangan kita ke dahi mereka tetapi mencium tangan mereka sendiri.

Perkara kedua, dalam sibuk bersilaturahim  dengan adik beradik, ipar duai dan saudara mara, ada yang lupa batas-batas aurat dan juga sentuhan.

Dari pemerhatian saya, kalau anak-anak atau remaja bawah 20an, mungkinlah mereka jahil. Akan tetapi yang sudah 40an ke atas yang anak - anak pun dah besar panjang, pun lupa bahawa sepupu-sepupu bukan muhrim yang boleh bersentuhan kulit. Ada sepupu-sepupu lelaki menyentuh atau memeluk bahu sepupu perempuannya tanpa sedar atau tanpa peduli yang sepupunya itu ada suaminya bersama.
Seakrab mana pun, batas - batas susila dan agama perlulah dijaga dan diutamakan.
Jadi nanti bila berkumpul ramai-ramai kita yang tua-tua ni kenalah membetulkannya.

Dalam ceramah agama di TV baru-baru ni ada ditanya tentang keutamaan memberikan bilik-bilik di rumah bila adik beradik, anak beranak datang berkumpul. Ingatlah menjaga aurat bagi perempuan lebih payah dari lelaki. Susunlah supaya bilik-bilik hanya untuk perempuan sementara yang lelaki di ruang luar pun ok. Kalau bilik-bilik memang banyak dan boleh masuk ikut pasangan tu mudahlah.
Supaya tidak berkecil hati kita yang dewasa ni berterus terang dan bertegaslah tentang aurat dan sebagainya supaya silaturahim berjaya diwujudkan dan peraturan agama tidak terabai.

Ketiganya didiklah anak cucu kita supaya faham bahawa ziarah itu bukan untuk dapatkan duit raya. Kalau orang beri tu ambillah. Kalau tak ada tu tak adalah. Ini ada yang bersungut, ada yang buka sampul depan tuan rumah dan komen pula tu " seringit je!"

Jangan biarkan mereka bertandang ke rumah jiran-jiran malah ke rumah orang-orang yang tidak dikenali semata-mata nak pungut duit raya. Hingga ada yang berdiri di pagar sahaja dan bila diajak masuk mereka kata " tak apalah kat sini saja"

Kumpulan begini saya paksa masuk, beri makan minum baru saya beri duit raya.
Ada anak-anak kita ni yang buat rombongan naik kenderaan awam atau berbasikal dari satu taman ke satu taman semata-mata nak minta duit raya. Ini kita kena betulkan bersama. Supaya mereka membesar dengan kefahaman yang betul.

Oleh kerana saya tak dapat cari balik tulisan saya yang terdahulu yang lebih kemas dan lengkap, cukuplah di sini sahaja. Yang penting luah bicara saya kali ini difahami , dihayati dan sama-sama kita betulkan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...