Terbaru Dari Kami!!!!

Terbaru Dari Kami!!!!
Dapatkan buku terbaru kami. Click untuk beli dari Lazada atau WA 013-5336411 (Pak Ya) / 017-2542373 (Syahril)

PENGUMUMAN!!!!

PENGUMUMAN!!!!
Terlepas nak baca Luahan 1 -50. Dapatkan ia dari LAZADA. Click pada BUKU

Luah Bicara 53

Apa ada dengan Luah Bicara? Luah Bicara sebenarnya sesuatu yang amat dekat dengan diriku.

Mulanya aku menulis tanpa tajuk tertentu walapun tulisanku mencakup pelbagai bidang. Tulisanku itu cuma kutulis Tulisan 1, Tulisan 2 dan seterusnya. Ada pembaca baru yang ingin membaca tulisan - tulisan terdahulu lalu kutubuhkan whatsapp group Pembaca Tulisan khusus untuk mengirimkan tulisan - tulisan terdahulu di samping tulisan - tulisan terbaharu. Aku tidak berani menamakan  group itu Peminat Tulisan.

Bila Tulisan mencapai ke Tulisan 100 , aku tidak selesa meneruskan dengan Tulisan 101 lalu mencari nama lain. Lalu kugunakan nama Luah Bicara yang kurasa lebih berseni dan memangpun tulisan - tulisanku, adalah merupa suatu luahan. Lalu bermulalah Luah Bicara 1  dan seterusnya hingga yang terkini  Luah Bicara 53 .

Bila aku berhasrat untuk menutup Pembaca Tulisan kerana kelihatan seperti sudah tidak bermaya, ahli - ahli meminta diteruskan dengan perubahan format dan pendekatan . Namapun perlu ditukar, lalu nama group ditukar kepada Luah Bicara.

Sebenarnya aku sudah agak lama mengwujudkan blog Luah Bicara cuma tidak aktif atau tidak produktif. Tapi aku sayang nama itu. Kini anak aku mengwujudkan Luah Bicara Pak Ya
tanpa mengetahui sudah wujud blog Luah Bicara. Kini aku berhasrat menukar nama Luah Bicara Pak Ya kepada Luah Bicara sahaja.

Bercakap tentang whatsapp group Luah Bicara, aku ingin melihat ianya terus hidup dengan format , bentuk dan pengisian yang kurancang sejak awal penubuhannya iaitu ia merupakan saluran untuk tulisanku Luah Bicara, ahli - ahli meluahkan sendiri luah bicara mereka tetapi dengan berfokus. Dua cara menjadikan ianya berfokus. Pertama, respon terhadap tulisanku Luah Bicara dengan komen dan  luahan  sendiri yang berkaitan atau mengikut tema yang ditentukan dari semasa ke semaaa. Kalau tidak ia akan menjadi group bual biasa tanpa fokus.

Aku tidak menghalang luahan sendiri, tetapi ahli-ahli yang ingin meluahkan apa saja, biarlah berintraksi terlebih dahulu dengan posting sebelumnya, bukan cantas posting sebelumnya hingga posting itu hilang begitu sahaja.

Aku juga ingin melihat, ahli-ahli kategori CCTV tidak selamanya kekal sebagai ahli CCTV, tetapi menjadi ahli - ahli yang aktif. Group yang hidup dan berkembang ialah group yang ahli - ahlinya aktif. Tidak perlu menulis panjang bagi yang tidak mampu, tetapi responlah terhadap posting kawan - kawan kita.

Sekian dulu.

No comments:

Post a Comment

Luah Bicara 97

Sebentar tadi aku membuka YouTube. Mendengar  saranan seorang Dato' yang agak popular dan kontraversi terhadap PM. Katanya PM pun dah di...